HDMI

معرفی، توضیحات و تفاوت پورت های (HDMI (STB, DVI, ARC, MHL

معرفی،توضیحات و تفاوت پورت های (HDMI (STB, DVI, ARC, MHL

در این مقاله  قصد داریم به ۴ رابط HDMI  موجود در تلویزیون ها اشاره  کنیم. در صورتی که خواسته باشیم به طور دقیق تری نگاه کنیم، به عنوان مثال می بینیم که تلویزیون های Samsung نیز دارای اتصالات HDMI دیگری از جمله STB، DVI، ARC، MHL هستند که در این جا ممکن است سوال شود که این ها چه هستند؟ و چرا به این صورت نامگذاری شده اند؟

لازم به توضیح است که برچسب ها و پورت های HDMI هایی که در این بخش خواهیم گفت در تمامی تلویزیون ها وجود ندارد و این قضیه به دستگاه شما مرتبط است. حتی ممکن است در برخی از تلویزیون ها برچسب خاصی وجود نداشته باشد و تنها شاهد برچسب های HDMI1 و یا HDMI2 باشیم.

به عنوان مثال، تمام کانکتورهای تلویزیون کاربرد کاملا یکسانی دارند و به انواع (STB، MHL، ARC، DVI) تقسیم می شوند که کاملا به این اسامی به جز (MHL)مرسوم هستند. در جهت راحتی کار است که به این صورت تقسیم شده اند.برای مثال اگر یک پخش کننده ویدیویی (video player) داشته باشید، لازم است بدانید که بهتر است به کدام پورت متصل کنید. تفاوت ها تنها در مواقعی است که کانکتورها برای هدف خاصی طراحی شده باشند من جمله این که یکی دارای استاندارد ۱٫۳ باشد، و دیگری دارای استاندارد ۱٫۴٫ بنابراین تنها در این مورد است که آنها قابلیت های مختلفی خواهند داشت. با این حال، برخی از شرکت ها از انواع مختلفی از HDMI استفاده می کنند.

MHL این کانکتور یکی از پروتکل های دیگر ویدئویی از جانب دستگاه های تلفن همراه به تلویزیون است و حتی اگر از ویدئو HDMI MHL پشتیبانی نکند، توسط آداپتور اکتیو انتقال انجام می شود.

DMI STB

این یک ورودی HDMI است و نامگذاری (HDMI in1 (STB به منظور اتصال دستگاه های ست باکس و کنسولهایی مانند xBOX یا PlayStation یا  دیگر رسیورها طراحی شده است. اما امکان اتصال به هر دستگاهی با این پورت امکان پذیر است.

HDMI-STB

HDMI-STB

HDMI DVI

این نوع از HDMI، یک ورودی (HDMI in 2 (DVI است که برای اتصال به TV computer  یا استفاده از تلویزیون به عنوان یک صفحه نمایش استفاده می شود. مزیت این رابط این است که صدایی که DVI نمی تواند انتقال بدهد در این استاندارد اچ دی ام آی ۱٫۴  قابل انتقال است.

.

HDMI-DVI

HDMI-DVI

HDMI ARC

پورت ورودی (HDMI in3 (ARC،یک استاندارد اچ دی ام آی ۱٫۴ است، کابل HDMI بر خلاف سیگنال ویدئویی از تلویزیون به بلندگوها منتقل می شود طوری که شما می توانید با تلویزیون و صدا پخش کنید. بنابراین هدف اصلی از HDMI ARC این است که صدا از تلویزیون از طریق کابل HDMI به سیستم صوتی برگردد.

 

HDMI-1.4

HDMI-1.4

برخلاف نسخه های قبلی خروجی صدا، که لازم بود از بلندگو های اکسترنال استفاده شود. در اینجا کانال معکوس اجازه می دهد تا چنین سیگنالی از طریق هوا دریافت شود و با استفاده از HDMI که به بلندگو ها متصل شده، شنیده شود.

HDMI-ARC

HDMI-ARC

از پورت ورودی (HDMI in4 (MHL برای اتصال گوشی و تبلت به تلویزیون استفاده می شود. یک سر رابط که  HDMI دارد به تلویزیون و سر دیگر که USB دارد به گوشی و تبلت وصل می شود . اگر برای مثال  HDMI TV از MHL پشتیبانی نکند، گوشی هوشمند در این وضعیت می تواند متصل شود، اما لازم است که از یک آداپتور اکتیو با منبع تغذیه اکسترنال استفاده شود، در این صورت می توانید ویدیو را تماشا کنید، اما  نمی توانید با گوشی هوشمند، تلویزیون را کنترل کنید.

البته باید دقت داشته باشید که برای اتصال تبلت و گوشی های محصولات اپل از یک آداپتور استفاده کنید و کابلی برای اتصال مستقیم آیفون یا آیپد وجود ندارد.

اتصال MHL به شما امکان می دهد گوشی خود را بدون نیاز به نرم افزار اضافی به تلویزیون وصل کنید.

پورت ۱۰bit/UHD/4K

تلویزیون های جدید از کیفیت ۴K و (Ultra HD (UHD پشتیبانی می کند، اما برچسب این پورت با توجه به سازنده ی تلویزیون متفاوت است. برخی از شرکت های این پورت را با ۴K-capable برچسب گذاری کرده اند.

برخی نیز به نام ۱۰bit این کار را انجام داده اند و یا UHD. تصاویر ۴K کیفیت های متفاوتی دارند و فرکانس هریک ممکن است متفاوت باشد برای مطمئن شدن از اینکه تلویزیون شما از چه کیفیتی پشتیبانی می کند، باید بصورت دستی در تنظیمات تلویزیون مشاهده کنید.

ترجمه و تالیف: https://projectorprice.ir

منبع: en.tab-tv.com

5 نظر در “معرفی، توضیحات و تفاوت پورت های (HDMI (STB, DVI, ARC, MHL

  1. arash گفت:

    عالی ⁦❤️⁩⁦??⁩

  2. فرزاد ایمان خواه گفت:

    باسلام تشکر از اطلاعات و توضیحات خوب شما.ارزوی موفقیت روز افزون دارم برای شما و دست اندرکاران این وبگاه بسیار خوب

    1. سلام وفت بخیر. ممنون از شما

  3. حبیب گفت:

    عالی

  4. رسول گفت:

    سلام. مهندس اگه ممکنه یه راهنمایی بفرمایید
    سینما خانگی فیلیپس که وصل به تلویزیون سونی
    ولی صدای باندهای عقب و سنتر قطع شده و سیمها و
    نحوه اتصالات هم درسته و مشکلی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *