اخبار فناوری

روش هایی برای بالا بردن طول عمر لپ تاپ

روش هایی برای بالا بردن طول عمر لپ تاپ

لپ تاپ ها جایگزین خوبی برای رایانه های رومیزی هستند و بیش تر کار های آن ها را می کنند ولی با این حال تفاوت اصلی آن ها با رایانه های رومیزی میزان مقاومت آن ها در شرایط مختلف، متفاوت است.لذا باید همیشه به این نکته توجه داشت که لپ تاپ هرچه قدر هم که مقاوم در برابر شرایط باشد باز هم باید نکاتی را برای حفظ سلامت لپ تاپ را انجام داد چرا که لپ تاپ ها با توجه به ویژگی هایی که دارند نیاز به مراقبت هایی نیز دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.از لپ تاپ در محیط مناسب استفاده کنید

برای استفاده از لپ تاپ بهتر است از یک سطح صاف و سخت استفاده کنید. لپ تاپ کامپیوتری بسیار جمع و جور و کوچک است که فضای خالی کمی بین قطعات با یکدیگر و با بدنه وجود دارد. بنابراین بیشتر گرمای تولید شده توسط این تجهیزات باید از زیر و اطراف بدنه لپ تاپ خارج شود. بنابراین اگر سطح زیر لپ تاپ صاف و سخت باشد. فضای کافی برای تهویه هوای گرم وجود دارد.

دیفراگ منظم. هارد شما کارش را هر چه سریعتر انجام دهد، تقاضای کار کمتری برای هارد و باتری‌تان ارسال خواهد شد. با انجام مرتب سازی (Defregment) منظم هارد دیسک لپ‌تاپ‌تان کارایی آن را تا حد ممکن افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که هنگام دیفراگ کردن حتما لپ‌تاپ‌تان به برق وصل باشد. این مرتب سازی باعث می شود که هرگاه درخواستی برای استفاده از هارد فرستاده می شود، کار با سرعت بالاتری انجام می شود و مصرف برق هارد کم می‌گردد و باتری مدت زمان بیشتری به کار ادامه می دهد.

در جمع کردن کابل ها دقت کنید

در تصور خیلی ها کابل های لپ تاپ زیاد مهم نیستند و مشکل خاصی برای آن ها بوجود نمی آید. از آنجایی که لپ تاپ قابلیت حمل و نقل دارد سیم های آن هم سبک و نازک ساخته شده اند بنابراین نباید آن ها به دور هرچیزی پیچاند یا خم کرد. وقتی لپ تاپ در برق است آن را بسیار محکم از برق نکشید زیرا به محل اتصال کابل ها آسیب می زند.

توصیه می شود لپ تاپ را مستقیم به برق وصل نکنید 

نور صفحه نمایشتان را کم کنید. امروزه اغلب لپ‌تاپ ها دارای قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش هستند. برخی هم حتی دارای قابلیت بهبود کارکرد سی پی یو و سیستم خنک کننده هستند. پس میزان مصرف انرژی آنها را تا حداقل ممکن کاهش دهید، تا بالاترین میزان عمر باتری را داشته باشید.

هایبرنت به جای استند بای. اگر کامپیوترتان در طول روز مدتی را بدون استفاده است، آن را به گونه ای تنظیم کنید که پس از مدت معینی وارد وضعیت استند بای شود. اگر چه قرار دادن لپ‌تاپ در حالت استند بای باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می‌گردد و همچنین سریعاً به حالت آماده به کار بر می‌گردد، اما به هیچ وجه کارایی آن به اندازه صرفه جویی انرژی در حالت هایبرنت نیست. هایبرنت کردن سیستم در عین حال که باعث حفظ دوره کاری تان می‌گردد، ابزارهای تان را کاملاً خاموش می کند تا استفاده انرژی نداشته باشند.

مواظب درایو لپ تاپ خود باشید

سعی کنید کمتر از رایتر لپ تاپ استفاده کنید یا اگر استفاده می کنید از سی دی و دی وی دی خش دار استفاده نکنید؛ چراکه باعث خرابی و آسیب دیدن به لنز درایو می شود. زمانی که از دی وی دی یا سی دی رایتر استفاده می کنید حتما لپ تاپ را به برق متصل کنید، زیرا رایترها جریان بسیار بالایی را از منبع تغذیه کشیده و اگر صرفا از باتری استفاده شود به آن آسیب می رساند، چون در این حالت باتری با سرعت زیادی شارژ خود را از دست می دهند.

حتی در حالتی که باتری کاملا شارژ نباشد ممکن است لپ تاپ خاموش شده و دیسک نوری شما بسوزد. به همین دلیل در لپ تاپ های مدرن امروزی اگر شارژ باتری کم باشد، لپ تاپ به طور خودکار درایو نوری را خاموش می کند.

از کول پد ( میز لپ تاپ ) استفاده کنید

اگر با لپ تاپتان زیاد کار میکنید و مدام روی آن فشار می آورید باید از وسیله یی به نام کول پد (میز لپ تاپ) استفاده کنید .

این وسیله دارای پایه هایی بالاتر از سطح زمین هستند و چندین خنک کننده ( فن ) همراه خود دارند که باعث خنک شدن و بهبود کار آیی لپ تاپ شما میشود این دستگاه ها عمدتا از برق یو اس بی (Usb ) استفاده میکنند و به شدت کم مصرفند و خیلی کم از باتری استفاده می کنند.

دقت کنید که به صفحه لپ تاپ آسیب نزنید

صفحه نمایش لپ تاپ با دستمال های عادی تمیز نمی شود و باید از دستمال های خاص استفاده کنید. و همین طور از میکروفایبر و مواد شوینده خاص دستگاه باید استفاده کنید. صفحه نمایش لپ تاپ نازک است و زیاد به آن فشار وارد نکنید.

 باتری لپ تاپ را به درستی شارژ کنید

پیشنهاد می شود از رسیدن به صفر درصد شدن شارژ باتری لپ تاپ پرهیز کنید، این حالت ممکن است به لپ تاپ شما آسیب وارد کند، توصیه می شود از تخلیه شدن کامل باتری لپ تاپ جلوگیری و شارژ شدن آن تا ۱۰۰ درصد جلوگیری شود و شارژ زود به زود انجام پذیرد.

 

بیشتر بخوانید :

۱۷ نکته برای افزایش طول عمر لپ تاپ

چگونه به افزایش عمر باتری ویندوز لپ تاپ خود کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *