وبلاگ

مشاورۀ لامپ ویدئو پروژکتور

مشاورۀ لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ ویدئو پروژکتور معمولا گران است و قابل مقایسه با لامپ های معمولی 60 وات نیست. دلایل خوبی وجود دارد که قیمت آن را نشان می دهد. لامپ های پروژکتور ابزاری کاملاً پیشرفته هستند که روشنایی شگفت انگیزی ایجاد می کنند. علاوه بر این، روند مونتاژ پیچیده ای دارند.

 

کاسه لامپ projector bulb یا لامپ کامل  projector lamp؟

وقتی صحبت از لامپ ویدئو پروژکتور می شود دوتا اصطلاح بیشتر دیده می شود کاسه لامپ یا لامپ کامل و این دو متفاوت هستند.

مشاوره لامپ ویدئو پروژکتور

کاسه لامپ همانطور که در شکل می بینید بدون محافظ و نگهدارنده و کانکتور است و اگر تصمیم دارید فقط کاسه لامپ را خریداری کنید، باید لامپ را در محفظه مخصوص (housing) قرار دهید و این کار به راحتیِ جایگزینی لامپ خانه نخواهد بود 

لامپ کامل پروژکتور که از کاسه لامپ و محفظه مخصوص ساخته می شود یک جایگزین کامل است و شما به سادگی می توانید پیچ های محافظ درب لامپ پروژکتور خود را باز کرده و لامپ جدید را جایگزین کنید.

 

لامپ پروژکتور اصلی (Original Lamp) یا متفرقه (compatible)

لامپ های پروژکتور متفرقه معمولاً قیمت مناسب تری دارند که شامل فقط کاسه لامپ می باشد. در صورتی که لامپ های اصلی معمولا کامل هستند.

 

لامپ پروژکتور من چند ساعت کار می کند؟

مقدار عمر لامپ ویدئو پروژکتور به ساعت بیان می شود و در پروژکتورهای جدید به دو صورت حالت اقتصادی (eco mode) یا حالت استاندارد مشخص می شود و معمولا بین 2500 ساعت تا 15 هزار ساعت در حالت اقتصادی می رسد. (اگر ویدئو پروژکتورتان را در حالت اقتصادی تنظیم کنید شدت نور دستگاه کم می شود ولی عمر بیشتری خواهد داشت.)

عمر کل لامپ ویدئو پروژکتور معیار بسیار دقیقی نیست چون معمولا قبل از رسیدن به حداکثر خود خیلی کم نور می شود و تا مدتها پس از کم نور شدن قابلیت نور دهی دارد ولی چون خیلی کم نور است دیگر نمی خواهید از آن ها استفاده کنید. تولیدکنندگان معمولا حداکثر توان لامپ را به عنوان عمر لامپ دستگاه معرفی می کنند ولی حداکثر زمان لامپ زمانی است که 80 تا 90 درصد روشنایی اول خود را داشته باشد.

برای پروژکتورهایی که در شرایط کار عادی استفاده می شوند (بیش از سه تا پنج ساعت در روز در یک محیط تمیز و نسبتاً عاری از گرد و غبار)، لامپ بیشترین احتمال دوام را در کل عمر لامپ نامی خود خواهد داشت. پروژکتورهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند یا در معرض آلودگی های محیطی قرار دارند، احتمالاً کاهش عمر لامپ را نشان می دهند. پروژکتورهایی که به صورت 24 ساعته و 7 روز در هفته کار می کنند در بالاترین احتمال خرابی لامپ قبل از پایان ساعات نامی قرار دارند.

 

تصویر پروژکتور نسبت به حالت معمول کم نور تر به نظر می رسد، این به چه معناست؟

ممکن است زمان تعویض لامپ پروژکتور شما فرا رسیده باشد. روشنایی لامپ های متال هالید در طول عمر لامپ کاهش می یابد. با لامپ های متال هالید (جیوه فشار بالا)، با از بین رفتن قدرت لامپ، کاهش نور تصویر را مشاهده خواهید کرد. اکثر پروژکتورها به شما این امکان را می دهند که بتوانید تعداد ساعات استفاده از لامپ خود را از طریق سیستم منوی داخلی بررسی کنید. راهنمای کاربردی ویدئو پروژکتور خود را برای کسب اطلاعات در مورد این ویژگی بررسی کنید..

 

برای کمک به ماندگاری بیشتر لامپ پروژکتور چه کاری می توانم انجام دهم؟

اجازه ندهید پروژکتور بیش از حد گرم شود. علت اصلی خرابی لامپ، گرمای بیش از حد است. برای اطمینان از خنک شدن پروژکتور از دستور العمل های کتابچه راهنمای کاربر پیروی کنید.

پروژکتور خود را در یک محیط تمیز و نسبتاً عاری از گرد و غبار استفاده کنید. در صورت نصب، فیلترهای هوای پروژکتور را مرتباً تمیز کنید.

در صورت امکان، از “حالت اقتصادی” استفاده کنید که در مدل پروژکتور شما موجود است. معمولا در این حالت انسی لومنز خروجی نور تقریباً 20٪ کاهش می یابد اما عمر لامپ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

منوی دستگاه اپسون

منوی دستگاه اپسون

 

حالت اقتصادی در دستگاه های بنکیو

حالت اقتصادی در دستگاه های بنکیو

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که لامپ چند ساعت استفاده شده است؟

تقریباً همه پروژکتورها دارای شمارندۀ ساعت لامپ داخلی هستند که در هنگام جدید شدن از صفر شروع می شود و پس از تغییر لامپ پروژکتور باید تنظیم مجدد شود. شما می توانید کل ساعات لامپ پروژکتور مورد استفاده را در سیستم منوی پروژکتور خود پیدا کنید. برای راهنمایی در مورد نحوه بررسی ساعت لامپ پروژکتور در مدل پروژکتور خود، از راهنمای کاربر خود کمک بگیرید.

لامپ ویدئو پروژکتور

 

لامپ ویدئو پروژکتور

 

گارانتی یا ضمانت لامپ ویدئو پروژکتور به چه صورت است؟

ضمانت های لامپ پروژکتور براساس شرکت های گارانتی کننده مختلف متفاوت می باشد، بنابراین از شرکت گارانتی کننده پروژکتور شرایط گارانتی لامپ را سئوال کنید.

 

مراقبت های بیشتر از لامپ ویدئو پروژکتور

  • اجازه دهید لامپ پروژکتور خنک شود: حتما بعد از استفاده از دستگاه، ویدئو پروژکتور را از طریق دکمه خاموش تعبیه شده بر روی ریموت کنترل یا پنل دستگاه خاموش کنید تا زمانی که فن ها کار می کنند یا چراغ لامپ روی دستگاه چشمک میزند صبر کنید و بعد از آن کابل برق دستگاه را جدا کنید.

  • فیلتر پروژکتور را تمیز کنید.: فیلتر کثیف پروژکتور باعث گرمتر شدن آن می شود و ممکن است باعث سوختن زود هنگام لامپ پروژکتور شود. بنابراین توصیه می کنیم فیلتر پروژکتور را هر سه ماه یکبار با یک قوطی هوای فشرده تمیز کنید. اگر محیط شما پر از دود یا گرد و غبار است، ممکن است لازم باشد ماهانه فیلتر پروژکتور را تمیز کنید.

فیلتر ویدئو پروزکتور

نتیجه تمیز کردن فیلتر پروژکتور به طور منظم ممکن است منجر به استفاده ماه های اضافی از لامپ پروژکتور شما شود. بعضی از مدل های پروژکتور فیلتر ندارند بنابراین مشخصات پروژکتور خود را بررسی کنید.

  • از پروژکتور در حالت اقتصادی (eco mode) استفاده کنید. بسیاری از ویدئو پروژکتورها در گزینه های منوی لامپ، حالت اقتصادی یا تنظیم حالت اکو دارند. این تنظیماتی است که روشنایی یا انسی لومنز پروژکتور را کمتر می کند (تقریباً 20٪ کاهش) ، با این وجود لامپ پروژکتور دوام بیشتری دارد. مثالی از حالت Eco-Mode این است که اگر شما یک پروژکتور با روشنایی 2000 لومنز دارید، ممکن است ساعت لامپ آن 2000 ساعت باشد. اگر پروژکتور را در حالت Economy Mode قرار دهید، ممکن است میزان روشنایی تا حدود 1600 لومنز کاهش یابد اما عمر لامپ پروژکتور ممکن است به 3000 ساعت افزایش یابد. اگر از دو گزینه روشنایی استفاده کنید ساعت لامپ شما بین 2000 تا 3000 خواهد بود.پ

  • پروژکتور خود را حرکت ندهید: در حالی که لامپ پروژکتور هنوز روشن است (حتی در حال خاموش شدن) ، لامپ به حرکت بسیار حساس است. جا به جایی پروژکتور در حالی که لامپ پروژکتور هنوز روشن است می تواند عمر لامپ را کاهش دهد یا بدتر از آن، می تواند باعث سوختن لامپ پروژکتور شود.

  • دقت کنید پروژکتور فضای تنفسی خوبی داشته باشد: توجه داشته باشید که فن هایی روی پروژکتور DLP یا LCD شما قرار دارد. تمام گرمای لامپ پروژکتور باید از طریق فن ها خارج شود. مطمئن شوید که محل خروجی فن های پروژکتور چند سانتی متر با دیوار یا هر جسم جامدی که بتواند آن را مسدود کند فاصله داشته باشد. بدون تنفس مناسب، لامپ پروژکتور خیلی داغ می شود و می تواند خیلی زودتر بسوزد.

  • تغییر لامپ پروژکتور: برای اکثر پروژکتورها، نصب لامپ پروژکتور ساده است و معمولاً فقط شامل باز کردن چند پیچ است. با این حال به یاد داشته باشید که محفظه و شیشه لامپ پروژکتور بسیار شکننده است، بنابراین قبل از این که بخواهید لامپ را نصب کنید، از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید یا به دفترچه راهنمای ویدئو پروژکتور مراجعه کنید.

مهمترین موارد احتیاطی که باید به آن توجه کنید این است که هنگام کار با لامپ پروژکتور، هرگز محفظه شیشه ای لامپ را لمس نکنید. روغن های انگشتان شما می توانند باعث سوختن لامپ پروژکتور یا حتی ترکیدن زودرس آن شوند. با استفاده از محفظه فلزی لامپ پروژکتور را با احتیاط کنترل کنید.

 

  • شرایط آب و هوایی زمان استفاده از دستگاه مهم است: خطرناک ترین شرایط آب و هوایی برای لامپ پروژکتور در زمستان بسیار سرد است. اگر یک دیتا پروژکتور را در دمای مثبت یا منفی 40 درجه روشن کنید، لامپ پروژکتور تمایل به منفجر شدن دارد. برای جلوگیری از سناریوی خطرناک لامپ منفجر شونده پروژکتور، باید اجازه دهید پروژکتور تا دمای اتاق گرم شود.

نکته بسیار مهم: نور لامپ ویدئو پروژکتور بعد از لامپ، وارد محیط تونل اپتیک که شامل آینه های مخصوص، فیلتر های پلاریزه، عدسی های خاص و لنز می باشد، می شود اگر بعد از تعویض لامپ دستگاه تغییر خاصی در خروجی تصویر دستگاه نداشتید ممکن است لامپ شما کیفیت خوبی نداشته باشد یا گرد و غبار زیادی وارد تونل اپتیک دستگاه شده باشد که جلو پیشروی نور در مخیط تونل اپتیک را می گیرد. توصیه می شود قبل از تعویض لامپ، دستگاه خود را به یک مرکز تعمیر معتبر ببرید تا از عدم وجود گرد و خاک داخل تونل اپتیک مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *