وبلاگ

تفاوت بین پروژکتور ها Laser ، LCoS ، 3LCD ، DLP

تفاوت بین پروژکتور ها Laser ، LCoS ، 3LCD ، DLP

با توجه به تنوع زیاد ویدئو پروژکتور ها در بازار، خریدن یک ویدئو پروژکتور ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد.

یکی از مهمترین مسائلی که باید در انتخاب یک ویدئو پروژکتور در نظر بگیرید، تکنولوژی استفاده شده در دستگاه می باشد. پروژکتور های مدرن امروزه از انواع مختلفی مانند DLP، LCD، 3LCD، LCoS و Laser ساخته شده اند.

در این مقاله قصد داریم به تعاریف انواع تکنولوژی ساخت و تفاوت بین پروژکتور ها و مزایا و معایب آن ها بپردازیم.

پروژکتور های DLP

پروژکتور DLP

معنای DLP چیست؟ DLP به معنای Digital Light Processing یا پردازش نور دیجیتال می باشد.

یک ویدئو پروژکتور DLP از تکنولوژی پردازش نور دیجیتال استفاده می کند. به زبان ساده، یک چرخه رنگ وجود دارد که نور با عبور از رنگ ها، به یک چیپ به اسم DMD یا Digital Micro-mirror Device می رسد که شامل تعداد زیادی آینه خیلی کوچک می باشد. این آینه ها می توانند با چرخش 10-12 درجه ای نور را به سمت تصویر انتقال بدهند و یا از انتقال آن جلوگیری کنند.

این مدل پروژکتور ها، عمدتا برای کلاس های آموزشی، مدارس و دانشگاه ها استفاده می شوند. و قیمت آن ها نسبت به سایر تکنولوژی ها ارزان تر می باشد. همچنین طیف رنگی در برند های مختلف متفاوت می باشد، مثل دستگاه های NEC که دارای طیف رنگ بسیار کامل، فنی و واقعی می باشد که مناسب سینمای خانگی می باشد.

مزایا

معایب

  • تصاویر در پروژکتور های DLP واضح و شارپ می باشد
  • تکنولوژی DLP در تصاویر، نواحی سیاه رنگ بهتری را نسبت به سایر پروژکتور ها نمایش می دهد
  • DLP دقت بالایی دارد و هیچ سایه ای تولید نمی کند
  • به دلیل کنتراست بالا، نواحی سفید و مشکی را خیلی خوب نمایش می دهد
  • تصاویر در DLP به روشنی تصاویر در LCD نمی باشد
  • امکان رخ دادن اثر رنگین کمانی با فلش های کوتاه در طی عوض شدن فریم های صفحه وجود دارد
  • امکان خرابی DMD و سوختگی پیکسل در بعضی از موارد وجود دارد.

اثر رنگین کمانی: چرخه رنگی که در مقابل لامپ دستگاه وجود دارد، به چند رنگ اصلی تقسیم شده است. این رنگ های اصلی در کنار یکدیگر مانند تکه های یک پیتزا قرار گرفته اند که از چندین بخش تشکیل شده است – 3 بخش ،4 بخش، و حتی 6 یا 8 بخش می باشند. هر چه قدر چرخه رنگ با سرعت کمتری بچرخد، چشم انسان می تواند درک بهتری نسبت به تغییر رنگ ها داشته باشد. بنابراین، بعضی اوقات آنچه شما می بینید مانند یک رنگین کمان می باشد، مخصوصا زمانی که بخشی از تصویر، از رنگ های روشن تری استفاده شده باشد. که البته این مشکل در ویدئو پروژکتور های جدید کاملا برطرف شده است.

پروژکتور های 3LCD

پروژکتور 3LCD

در این مدل، پروژکتور های 3LCD از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند. یک پروژکتور 3LCD از یک پردازش چندگانه استفاده می کند، اول یک منبع نور ، نور سفید را تولید می کند، سپس از دو آینه 1Dichroic عبور می کند. که در اولین آینه رنگ قرمز جدا می شود و باقی رنگ عبور می کند و به دومین آینه می رسد. در این قسمت رنگ سبز جدا می شود و رنگ آبی نیز عبور می کند. هر کدام از این رنگ ها به وسیله آینه ها بازتاب می شود و به منشور که توسط سه پنل LCD احاطه شده می رسد. به هر کدام از این پنل ها، رنگ هایی که توسط آینه ها جدا شده بود می رسد. که در نهایت در منشور، یک تصویر کامل حاصل از ترکیب این 3 تصویر را ارائه می دهد.

همچنین پروژکتورهای 3LCD دارای قابلیت های زیر می باشد

ای مدل پروژکتور ها مناسب برای تماشای فیلم می باشد، البته با توجه به تکنولوژی رنگ مشکی خیلی خوبی ندارند.

مزایا

معایب

  • پروژکتور های 3LCD با سه چیپ رنگ ها را زنده تر و با سطح نویز کمتری به نمایش می گذارد.
  • از اشباع رنگ خوبی برخودار می باشد
  • تصاویر روشن تری ارائه می دهد.
  • ویدئو پروژکتور های LCD رنگ های زیباتر و شفاف تری حتی در اتاق های روشن تولید می کند
  • از آن جایی که دارای قطعات داخلی زیادی می باشند، دستگاه ضخیم و بزرگ می باشد و حمل آن ممکن است دشوار باشد
  • در پروژکتور های LCD امکان سوختگی پیکسل وجود دارد. اگر یک پیکسل بسوزد، آن چنان قابل مشاهده نیست، اما اگر پیکسل های بیشتری بسوزد کاملا قابل مشاهده خواهد بود
  • پروژکتور های LCD نیاز به نگهداری دارند و در محیط هایی با گرد و خاک زیاد، افت کیفیت زیادی دارند.
  • یکنواختی رنگ نسبت به پروژکتور های DLP پایین تر می باشد
  • 1- آینه Dichroic: آینه دوفام سطحی شیشه ای با پوش نازکی از فلز مخصوص که رنگهای معینی از نور را بازتاب و بقیه را از خود عبور می دهد

پروژکتور های LCoS

پروژکتور LCoS

LCoS به معنای Liquid Crystal Technology on Silicon می باشد. این تکنولوژی ترکیبی از LCD و DLP می باشد.

پروژکتور های LCoS همانند LCD هستند اما با این تفاوت که به جای پنل LCD، پنل LCoS وجود دارد. و این مدل ها به جای آنکه نور از پنل عبور کند، نور را بازتاب می کند، که همانند DLP می باشد، به همین دلیل بعضی آن را LCD بازتابی می نامند.  این ویدئو پروژکتور ها از سه چیپ LCoS استفاده می کنند که هر کدام نور آبی، سبز و قرمز را تنظیم می کند.

هر دو پروژکتور های LCoS و LCD رنگ های آبی، سبز و قرمز را بر روی صفحه نمایش ایجاد می کنند و هیچ چرخه رنگی در این دو مدل مانند پروژکتور DLP وجود ندارد. پروژکتور LCoS در حداقل رزولوشن SXGA (1365×1024) به بالا در بازار وجود دارند.

امروزه JVC و Sony پروژکتور های 4K LCoS با کیفیت بالا می سازند که با نام های JVC D-ILA و Sony SXRD معروف هستند. همچنین به دلیل کیفیت بالای تصویر، مناسب استفاده در سینمای خانگی می باشد.

مزایا

معایب

  • پروژکتور های LCoS به طور میانگین رزولوشن بالاتری نسبت به تکنولوژی LCD و DLP دارند.
  • در این مدل پروژکتور، اثر رنگین کمانی وجود ندارد که در واقع به خاطر چرخه رنگ و تک چیپ بودن DMD به وجود می آید.
  • کنتراست پروژکتور LCoS از تلویزیون های پلاسما بالاتر می باشد
  • این مدل ویدئو پروژکتور به طور میانگین دارای وزن 5Kg می باشد، که استفاده از آن به عنوان پروژکتور پرتابل دشوار می باشد.
  • پروژکتور های DLP کنترل بیشتری بر روی موشن بلور نسبت به پروژکتور های LCoS دارد.

پروژکتور های LCD

پروژکتور LCD TFT

این ویدئو پروژکتور ها از یک پنل LCD استفاده می کنند که با استفاده از یک لامپ LED قوی پشت آن، تصویر را به وسیله لنز مقابل آن بر روی صفحه نمایش می اندازند. این سری ویدئو پروژکتور ها در دستگاه های پرتابل استفاده می شود.

رزولوشن این پروژکتور بستگی به نوع LCD دارد. این LCD TFT به عنوان یک منبع تصویر استفاده می شود. که با تابیدن نور LED به پشت این LCD، تصویر آن را به سمت لنز پرتاب می کند که در نتیجه تصویر در آن طرف لنز نمایش داده می شود.

پروژکتور های لیزری

پروژکتورهای Laser

در پروژکتور لیزری شامل انواع مختلفی مانند Laser Phosphor، RB Laser، RGB/6P/9P Laser می باشند. پروژکتور های لیزری انواع متفاوتی دارند، در یک مدل از سه عدد لیزر با رنگ های آبی، سبز و قرمز استفاده شده است و در مدل های دیگر با تک لیزر آبی و چرخه رنگ و یا دو لیزر آبی و چرخه فسفر، که رنگ های دیگر از آن تولید می شود. این مدل ها طول عمر بالایی دارند و همچنین از روشنایی و کیفیت رنگ بالاتری نسبت به سایر مدل های پروژکتور برخوردار هستند. همچنین این مدل پروژکتور مناسب برای استفاده های طولانی مدت می باشد. تکنولوژی لیزر گرمای کمی تولید می کند، بنابراین فن های دستگاه به آرامی می چرخند و هیچگونه صدایی مزاحم شما نخواهد شد.

مزایا

معایب

  • مصرف برق خیلی پایین
  • طول عمر بالا
  • کیفیت تصویر و رنگ خوب
  • روشنایی بالا
  • عملکرد با صدای فن خیلی پایین
  • قیمت بالا
  • ابعاد و حجم نسبتا بزرگ
  • در صورت خراب شدن لیزر، امکان تعمیر آن وجود ندارد

جمع بندی

اگر بخواهیم تجربه خودمان را در استفاده از صدها مدل پروژکتور با شما در میان بگذاریم، اگر رنگ های شارپ و شفاف جهت کار تبلیغات محصول لازم دارید. بعضی از مدل های پروژکتور های Epson انتخاب های خوبی هستند. اگر رنگ های زنده و فنی لازم دارید و نور محیط را می توانید کنترل کنید، پروژکتور های Panasonic، NEC و Sony انتخاب های خوبی هستند و اگر دستگاه های آموزشی جهت نمایش متن و نوشته با قیمت مناسب می خواهید، پروژکتور های Acer، NEC، BENQ، Optoma و ViewSonic می توانند انتخاب های خوبی باشند.

همچنین در نظر داشته باشید پروژکتور های DLP رنگ های سفید و مشکی خوبی دارند که جهت سینمای خانگی مناسب هستند. همچنین برای سینمای خانگی رنگ های زنده، فنی و شارپ خیلی مهم است، پس سعی کنید این مورد را حتما در انتخاب ویدئو پروژکتور در نظر بگیرید زیرا این فاکتور بسیار مهم تر از رزولوشن و انسی لومنز بالا می باشد.

در صورتی که از ویدئو پروژکتور قصد استفاده در اتاق کنفرانس یا کلاس درس را دارید، ابتدا محتوایی که می خواهید به نمایش بگذارید را در نظر بگیرید و بر اساس آن محتوا، فاکتور ها را مشخص کنید.

اگر همچنان در انتخاب مدل پروژکتور خود به نتیجه ای نرسیده اید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهنمایی کافی را به شما، برای انتخاب و خرید یک ویدئو پروژکتور ارائه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *