وبلاگ

6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

ما در این مقاله شما را با 6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی از انسی لومنز گرفته تا انواع لامپ ها ، DLP در مقابل 3LCD ، تنظیمات داخلی و… آشنا خواهیم کرد.

 

6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

 

پروژکتورها از تلویزیون بهتر هستند؟

در صورتی که قیمت ها یکسان باشد، کیفیت تصویر روی یک پروژکتور بهتر از تلویزیون نیست و شما یه یک اتاق تاریک احتیاج دارید اما چطور می توانیم 100 اینچ تصویر را با قیمت زیر 100 دلار داشته باشیم؟ پروژکتورهای سینمای خانگی از قیمت چند صد دلار تا دهها هزار دلار قیمت دارند ولی نیازی نیست برای داشتن کیفیت تصویر خوب مبالغ زیادی بپردازید. اما چه ویژگی هایی مهم هستند؟ چه فناوری هایی بهتر هستند؟ چطور کلمه هایی مثل UHP ، DLP ، LCOS ، انسی لومنز و تعداد بی شماری از اختصارات را رمز گشایی می کنیم؟ در ادامه با 6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی در خدمت شما هستیم تا بهتر بتوانید جواب این سوالات را پیدا کنید.

Projector-vs-TV

 

1- انسی لومنز  دوست داشتنی: یکی از مهمترین مشخصه های ویدئو پروژکتور انسی لومنز است. انسی لومنز یعنی یک پروژکتور چقدر می تواند نور تولید کند و این یعنی چه ابعاد تصویر در چه نور محیطی می توانید داشته باشید. البته مشکلات زیادی در مورد این مشخصه وجود دارد. یک مورد از مشکلات آنجاست که هیچ استاندارد و راه توافق شده ای برای عدد انسی لومنز موجود نیست و ممکن است 3000 انسی لومنز یک شرکت مساوی با 3500 انسی لومنز یک شرکت دیگر باشد! اما به طور کلی یک پروژکتور 3000 انسی لومنزی احتمالا از یک پروژکتور 2000 انسی لومنزی روشن تر است.

اما اگر می خواهید بین 3000 تا 3100 لومنز انتخاب کنید امیدواریم موفق باشید! بنابراین چند لومنز نیاز دارید؟ خب بعضی از ملاحظات وجود دارد که ما به آن ها خواهیم رسید. لارم به یادآوری است که می توان روشنایی یک پروژکتور را کم کرد و از حالت اقتصادی در محیط های تاریک تر استفاده کرد تا عمر لامپ دستگاه افزایش یابد اما نمی توانید یک پروژکتور کم نور را روشن تر کنید مگر این که ابعاد تصویر را کوچک کنید. در نظر داشته باشید جنبه های دیگری مانند دقت رنگ، نسبت کنتراست و چند مورد دیگر حیاتی تر هستند.

به عنوان یک ایده، پروژکتور 2000 لومنزی تصویری قابل مشاهده و خوبی را در یک صفحه 100 اینچی در یک اتاق تاریک ایجاد می کند، یک پروژکتور 1000 لومنزی خوب خواهد بود اما به خوبی پانچ نمی شود و 3000 لومنز و بالاتر بسیار روشن خواهد بود اما برای بسیاری از بینندگان، این اعداد بسیار نادرست است زیرا مقایسۀ آن ها در برندهای مختلف دشوار است پس اگر به بررسی های ما توجه کنید و ببینید چه نتایجی را با تجهیزات اندازه گیری کسب کرده ایم ممکن است ایده بهتری را برای شما به دنبال داشته باشد اگر این توصیه مبهم است متاسفانه وضعیت همه چیز همین است مثلا عددی که برای دوربین گوشی های موبایل عنوان می شود را در برند های مختلف نمی توان با هم مقایسه کرد.

2- پروژکتور های لیزری یا ویدئو پروژکتورهای با لامپ جیوه ای یا led : ویدئو پروژکتورها نور و تصاویر را جداگانه ایجاد می کنند. یک منبع نور (لامپ) وظیفه تولید نور را بر عهده دارد و سپس نور تولید شده بر روی یک تراشه تصویر ساز متمرکز می شود. لامپ در ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی جدید یکی از سه تکنولوژی لیزری (Laser) ال ای دی (LED) یا لامپ های تحت فشار فوق العاده بالا UHP (ultra high pressure) می باشند. لامپ های UHP  که اساسا لامپ های پر قدرتی هستند تا حد زیادی رایج ترین هستند. این نوع لامپ ها می توانند نور زیادی ایجاد کنند و علاوه بر ارزان بودن از مزایای بسیاری برخوردار هستند.

نکته منفی اینکه با گذر زمان از کیفیت آن ها کاسته می شود و هرگز به اندازه روزهای اول آن روشن نخواهد شد تا زمانی که مجددا لامپ تعویض گردد. این ضعیف شدن لامپ به کندی انجام می شود و بستگی به نوع و محیط مورد استفاده شما خواهد داشت (محیط گرد و خاک زیادی نداشته باشد، بیش از حد گرم نباشد، سرویس دستگاه ها به موقع انجام شود و…) دستگاه های جدید دارای عمر لامپ 6000 تا 15000 ساعت هستند و اگر به طور میانگین شبی 3 ساعت از دستگاه استفاده کنید لامپ دستگاه حداقل 6 سال در حالت نرمال و 15 سال در حالت اقتصادی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

منابع نور LASER و LED در حال گسترش و همچنین در حال طرح ریزی سینمای خانگی هستند. این دو مدل تکنولوژی لامپ بر خلاف لامپ های UHP ، گرمای زیادی تولید نمی کنند. عموما در پروژکتورها دستگاه های LASER و LED  به یک روش مشابه عمل می کنند. برخی از پروژکتورها از هر دو استفاده می کنند بنابراین ما برای پیش برد اهدافمان آن ها را با هم در یک گروه قرار می دهیم. این نوع پروژکتورها بسیار کارآمدتر از لامپ های UHP هستند اما هزینه های ایجاد آن ها برای همان مقدار نور بسیار بیشتر است. اگر یک پروژکتور 500 دلاری مبتنی بر لامپ UHP و یک پروژکتور 500 دلاری LASER یا LED داشته باشیم، عموما پروژکتور UHP روشن تر خواهد بو. امروزه پروژکتورهای LED ارزان قیمت در دسترس هستند اما عموما بسیار کم نور و کیفیت تصویر پایینی دارند.

جذابیت پروژکتورهای LASER و LED و به خصوص آنهایی که دارای عمر لامپ 30,000 ساعت هستند و بی نیازی به تعویض لامپ بسیار جذاب است و این یعنی قبلا برای لامپ دستگاه هزینه پرداخت کرده اید. با این حال هنوز نمی توان نسبت قیمت به عملکرد پروژکتورهای با لامپ های UHP را پشت سر گذاشت. صرف 30 دلار هزینه هر 5 تا 10 سال به نظر عجیب نیست به علاوه شما می توانید طیف گسترده ای انتخاب بین پروژکتور های UHP را از شرکت های مختلف داشته باشید.

3- نوع تکنولوژی تولید تصویر: در مورد تکنولوژی تولید تصویر در پروژکتور 3 نوع مرسوم تر وجود دارد: 3LCD ، DLP و LCOS و ما در این مقاله سعی داریم جوانب مثبت و منفی این تکنولوژی ها را بررسی کنیم.

    • فناوری DLP : مارک های متنوعی را شامل می شود، وسیع ترین رنج قیمتی از حداقل بودجه تا بالاترین سطح، عدم تار شدن حرکت (تصویری بسیار شارپ و واضح)، نسبت کنتراست بالا از ویژگی های بارز این تکنولوژی است ولی در اکثر برندها معمولا نسبت کنتراست رنگی متوسط است.
    • فناوری 3LCD : پروژکتورهای میان رده با سقف بودجه متوسط بیشتر در برند اپسون و پاناسونیک، تاری حرکت محسوس، نسبت کنتراست اغلب ضعیف است، رنگ می تواند از اغلب پروژکتورهای DLP بهتر باشد.
    • فناوری LCOS (SXRD , DILA) : پروژکتورهای رده متوسط به بالا اغلب در برند های SONY , JVC ؛ تاری حرکت،  بهترین نسبت کنتراست، رنگ ها اغلب بسیار خوب هستند.

تراشه های تصویر یکی از گیج کننده ترین و در عین حال جالب ترین جنبه های پروژکتور است. با وجود دهها شرکت تولید کننده ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ، تراشه ها تقریبا فقط توسط 4 شرکت ساخته می شوند.

 

هر پروژکتور مبتنی بر DLP از یک موتور سبک استفاده می کند که توسط شرکت Texas instruments تولید می شود و شامل تراشه (dmd) و چرخه رنگ (colorwheel) است. چگونگی قرار گیری قطعات کنار هم در یک باکس، جریان هوا، نوع لامپ مورد استفاده شده، چگونگی اعمال تنظیمات و موارد دیگر معمولا توسط سازنده پروژکتور یا همان برند دستگاه اعمال می شود. برخی از شرکت ها از یک طرح مرجع استفاده می کنند و فقط لوگو یا نام خود را بر روی آن می زنند و بعضی دیگر هم همان طرح مرجع را مطابق میل خود تغییر می دهند.

از نظر 3LCD ، شرکت اپسون بزرگ ترین نام است، مدل های سطح پایین معمولا نسبت کنتراست پایینی دارند، به دست آوردن عمق رنگ مشکی در پروژکتورهای 3LCD بسیار کار سختی تری است چیزی که در مورد تلویزیون نیز صدق می کند. با این وجود اپسون مسیر بسیار طولانی ای طی این سال ها طی کرده است. به عنوان مثال EPSON Home Cinema 2150 نسبت کنتراست بهتری نسبت به بسیاری از پروژکتورهای DLP رقیب دارد. همه ی آن ها سه تراشه هستند و تراشه های جداگانه ای برای رنگ های قرمز و سبز و آبی وجود دارد. بنابراین ممکن است رنگ بهتری نسبت به بسیاری از پروژکتورهای DLP داشته باشند که معمولا چرخه رنگ چرخانده می شود. البته این در برند ها و مدل های مختلف استثنائاتی خواهد داشت.

از نظر کیفیت کلی تصویر، LCOS معمولا برنده است. دو تولید کننده بزرگ تراشه های LCOS) Liquid crystal in silicon) در SONY با SXRD و در برند JVC با D-ILA هستند.

این نوع پروژکتورها معمولا گرانقیمت هستند. حتی ارزان ترین آن ها چند هزار دلار است، نسبت کنتراست آن ها به طور قابل توجهی بالاتر از DLP و 3LCD  است و همه ی آن ها با سه تراشه طراحی شده اند. بنابراین به طور معمول دارای طیف رنگی بسیار عالی هستند.

4- PLACEMENT (نحوه نصب و قرار دادن) : اکنون که اطلاعات ابتدایی پروژکتور را شناختید، باید به این موضوع فکر کنید که مکان قرارگیری پروژکتور کجا خواهد بود. اگر محدودیتی در جایگاه نصب پروژکتور دارید، پس دستگاه هایی که می توانید خریداری کنید محدودتر است. همانطور که می دانید، هر پروژکتوری بسته به نوع لنز در جای مخصوصی نصب می شود. شما باید بدانید برای ایجاد یک تصویر ایده آل و به اندازه مورد نظرتان دستگاه را باید در چه فاصله ای نصب نمایید. معمولا شرکت های سازنده ویدئو پروژکتور محاسبه گر فاصله دارند و می توان با استفاده از این نرم افزارها و یا از طریق وب سایت ویدئو پروژکتورها به طور دقیق فاصله قرار گیری ویدئو پروژکتور از تصویر را محاسبه کرد.

ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

نکته: معمولا ویدئو پروژکتور دو پیچ تنظیم قسمت بالایی لنز دارند؛ یکی برای زوم لنز که می توان با استفاده از آن از یک فاصله ثابت تصویر را بزرگ یا کوچک کرد و دیگری برای فوکوس که وضوح تصویر را مشخص می کند. توجه داشته باشید قدرت مانور پیچ تنظیم زوم بسیار پایین است و اگر ایده آل شما نبود باید دستگاه را جا به جا نمایید. دقت کنید زمانی که می خواهید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی را تنظیم کنید طوری باید باشد که لنز دستگاه دقیقا وسط تصویر باشد.

5- سایر ویژگی ها و معانی آن ها: درست مانند تلویریون ها ویدئو پروژکتورها هم دارای ویژگی های بی شماری هستند که ممکن است شما را در کلمات اختصاری و بازاریابی خسته کنند. برخی از این ویژگی ها مهم هستند ولی برخی نه:

    • AUTO IRIS (عنبیه چشم اتوماتیک): آیریز مکانیزه یکی از ویژگی های مشترک در ویدئو پروژکتورهای ارزان قیمت و گران قیمت است. در طول صفحه های تاریک آیریز بسته می شود و کل تصویر را تیره می کند و در صفحه های روشن برای حداکثر روشنایی به عقب باز می شود. این کمی تقلب است زیرا نسبت کنتراست در هر لحظه یکسان است و تقریبا به طور کامل توسط تراشه یا تراشه های ایجاد کننده تصویر تعیین می شود. برخی از نسخه های این فناوری کند هستند، بدین معنی که لحظه ای طول می کشد تا خود را به ویدئو برسانند. در نتیجه یک پالس قابل توجه به روشنایی تصویر می رسد. بنابراین اگر دستگاهی را انتخاب کردید که قابلیت آیریز را نداشت خیلی هم مهم نیست.

    • DYNAMIC LAMP (حالت داینامیکی لامپ): روش دیگر برای دستیابی به همان کم نور شدن دینامیکی، روشنایی تصویر یا کاهش قدرت لامپ است. این مزیت باعث افزایش عمر لامپ دستگاه می شود ولی دقیقا همانند آیریز در محتواهای خاصی شاهد کم نور شدن در صفحه های تاریک خواهیم بود.

    • 4K : کیفیت عالی تصویر به عوامل مختلفی مانند روشنایی، نسبت کنتراست، کیفیت رنگی دستگاه ها و البته رزولوشن بستگی دارد. ویدئو پروژکتورهای 4K قابلیت نمایش جزییات بیشتری را دارند و می توانند جزییات را بهتر تفکیک کنند.

مقایسه وزن 4K در یک صفحه نمایش 100 اینچی بسیار جالب است اما این تنها یک جنبه از عملکرد کلی یک ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی است. به طور کلی بهتر این است که یک پروژکتور روشن با طیف رنگی دقیق تر و نسبت کنتراست عالی داشته باشیم تا یک پروژکتور کم نور با نسبت کنتراست ضعیف که 4K  باشد. برخلاف تلویزیون های 4K که این روزها مقرون به صرفه هستند، پروژکتورهای با رزولوشن 4K نسبتا گران هستند و قیمت آن ها از حدود 1500 دلار شروع می شود.

    • 3D : بسیاری از پروژکتورها قابلیت پخش تصویر سه بعدی را دارند و می توانید تصویر سه بعدی با کیفیت خیلی عالی داشته باشید.

    • Lens shift : در مواردی که نمی توانید ویدئو پروژکتور را دقیقا وسط تصویر نصب کنید و مجبور هستید زاویه دار باشد، این قابلیت این امکان را برای شما فراهم می کند تا طیف گسترده تری از گزینه های قرار گیری در زاویه را تست کنید ولی اگر محدودیتی در نصب پروژکتور ندارید پس این گزینه چندان مهم نخواهد بود.

    • Short Throw : فاصله پرتاب بسیار کوتاه به این معنی که میتوان دستگاه را بسیار نزدیک به صفحه نمایش برای تصویر با ابعاد یکسان قرار داد. برای اتاق های خاص بسیار مفید است.برعکس این حالت پروژکتورهای پرتاب بلند هستند، همانطور که حدس میزنید به این معنی است که می توانید آن را خیلی دورتر از یک پروژکتور معمولی روی صفحه قرار دهید.

    • Motorized lens : این می تواند به معنی فوکوس و بزرگنمایی موتوری با استفاده از ریموت کنترل باشد و خیلی گزینه حیاتی ای نیست.

    • Game mode : برای گیمرها حالتی که تأخیر ورودی را کاهش دهد می تواند کمک بزرگی باشد. بازی های شوتر اول شخص، بازی های مسابقه ای، پلتفرمرها ، و واقعا هر چیزی که به زمان بندی دقیق بین فشار دادن دکمه و آنچه روی صفحه رخ می دهد نیاز دارد. در نظر داشته باشید همه حالت های بازی برابر نیستند. پروژکتورهای DLP اغلب دارای تأخیر ورودی و به خصوص برای حالت های بازی کم هستند. پروژکتورهای 3LCD و LCOS تنوع بیشتری دارند.

6- کابل و ورودی ها را فراموش نکنید: ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی جدید اغلب دارای اتصال USB هستند که به شما این امکان را می دهند بتوانید جهت اتصال دستگاه های جانبی همانند دانگل های بی سیم برق بگیرید. در غیر اینصورت در مواردی که پروژکتور روی سقف نصب می شود نیاز به یک کابل HDMI بلند دارید.

پورتها

این ها لزوما گران نیستند. فقط اطمینان حاصل کنید کابلی که تهیه می کنید تفکیک پذیری را به خوبی انجام دهد و دارای نرخ فریم مورد نظر در مسافت مورد نظرتان باشد. به عنوان مثال اگر از ویدئو پروژکتور 4K استفاده می کنید، نیاز به کابل HDMI Ver 2.0 خواهید داشت که در قسمت کابل ها کاملا بررسی شده است.

6 نکته قبل خرید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *