وبلاگ

HDR چیست و چگونه کار می کند؟

hdr featuring image

HDR چیست

HDR چیست و چگونه کار می کند؟

کلمه HDR حتما به گوشتان خورده است. در واقع یکی از کلماتی است که بدون هیچ توضیحی درباره کیفیت نمایشگر و پروژکتور بر سر زبان ها می آید. در حقیقت تکنولوژی HDR به کیفیت مربوط است، اما اینکه چگونه بر روی کیفیت تصاویر تاثیر می گذارد، برای همه افراد آشکار نیست.

پس یه قدم به عقب بر می گردیم تا توضیحات کاملی راجع به اینکه HDR چیست، ارائه دهیم.

تکنولوژی HDR چیست

HDR یا High Dynamic Range یک تکنیک در تصویر سازی برای بازتولید یک محدوده پویا بالاتر از روشنایی که در حالت عادی بوده، استفاده می شود. در نتیجه HDR وظیفه دارد تا سطح یکسانی از درخشندگی در تصاویر را، دقیقا همانطور که چشم انسان تصاویر را پردازش می کند، شبیه سازی کند.

در واقع بدین معنا است که HDR سعی می کند از چشم انسان با توجه به این که چگونه، با دیدن تصاویر مختلف خودش را وفق و تنظیم می کند، تقلید کند. چشم شما به صورت خودکار سایه و درخشندگی های متفاوتی را پس از گذشتن از اشیا و محیط های مختلف ثبت می کند. و به طور مشابه HDR هم سعی در انجام همین کار دارد. این بدین معنا است که HDR قابلیت تاثیر بخشیدن به نواحی تاریک و روشن در هر تصویر داده شده را دارد.

بزرگترین منفعت HDR زمانی است که به نمایش دادن جزئیات مختلف در نواحی سایه ها و روشنایی ها می رسد.

تکنولوژی های بدون HDR، قابلیت محدود تری در نمایش نواحی دارای روشنایی بالا در تصاویر دارند، که در نتیجه باعث عدم نمایش عمق جزئیات در تصاویر می شود.

HDR برای پروژکتور شما چه سودی دارد؟

تکنولوژی HDR، شاخص های کنتراست، روشنایی و عمق رنگ تصاویر را بهبود می بخشد، که این شاخص ها، زمانی که بحث کیفیت تصاویر می شود، اهمیت خیلی بالایی دارد. بنابراین اگر شما به دنبال یک پروژکتور سینمای خانگی یا یک پروژکتور برای محل کار خود هستید. داشتن یک قابلیت برای نمایش محدوده بالاتری از رنگ های تیره و روشن با دقت بالا، قطعا مفید خواهد بود.

تفاوت مدل های مختلف HDR چیست و چرا اهمیت دارد؟

تفاوت مدل های HDR,HDR10,Dolby vision

مدل های مختلفی از HDR در بازار نمایشگرها و پروژکتورها وجود دارد. و این مساله مهم است که تفاوت آن ها را بدانید. مخصوصا زمانی که این صنعت تکنولوژی در حال رشد است و در اکثر نمایشگر ها و پروژکتور ها در حال استفاده است.

HDR10

HDR10 عمومی ترین نسخه HDR می باشد که اکثر تولید کنندگان و ارائه دهندگان سرویس از آن استفاده می کنند.

زمانی که محتوا HDR در حال اجرا است. در واقع یک ست از داده ها در حال ارسال هستند که خروجی نور را در کل دوره زمانی که در حال تماشای آن هستید، بهسازی می کنند. عدم سازگاری HDR نیز به این معنی است که در بعضی از تصاویر خاص امکان مشاهده شدن بعضی نواحی به صورت خیلی تاریک یا خیلی روشن وجود دارد.

HDR10+ چیست؟

HDR10+ مشابه سورس باز HDR10 می باشد، که توسط شرکت سامسونگ تولید شده و توسعه یافته است، اگرچه این تکنولوژی به دلیل سورس باز بودن به سایر تولید کنندگان نیز این اجازه را می دهد که قابلیت برنامه نویسی و توسعه دادن را داشته باشد.

HDR10+ یک قالب برتر نسبت به HDR10 می باشد که از داده های متا دینامیک، برای تنظیم تصویر در حال نمایش بر پایه فریم به فریم تصویر استفاده می شود.

اساسا، نورانی ترین المنت و روشن ترین رنگ ها بیشتر نمایان خواهند شد. همچنین تیره ترین نواحی، عمیق تر و ظریف تر نمایش داده خواهند شد. همه این ها بدون اینکه باعث شود تصاویر خیلی روشن یا خیلی تاریک شوند امکان پذیر است، که در حالت عادی HDR10 ممکن بود این اتفاق رخ ندهد.

Dolby Vision HDR چیست ؟

Dolby Vision جدید ترین فرمت HDR می باشد که در بازار در اصل برای Dolby Cinemas طراحی شده بود. همچنین مشابه HDR10+، Dolby Vision از داده های متا دینامیک برای تنظیم تصویر در یک پایه فریم به فریم برای رنگ ها، کنتراست و روشنایی استفاده می کند. همچنین در این حالت از رنگ های 12 بیتی نیز استفاده می شود.

یک تفاوت دیگر در Dolby Vision نیز وجود دارد، که حداقل استاندارد بالاتری در نمایش روشنایی 4000nits دارد، که در مقایسه با HDR و HDR10+ که دارای 1000nits است، مقدار بالاتری دارد، اگرچه اکثر شرکت های تولید محتوا در بازار به این عدد نمی رسند. پس داشتن این ویژگی در پروژکتور خود، یک استاندارد در آینده خواهد بود که شما از قبل آن را خواهید داشت.

محتوای HDR

برای اینکه از سود داشتن HDR, HDR10+ یا Dolby Vision بهره ببرید، آشکار است که باید از پروژکتوری استفاده کنید که از HDR پشتیبانی می کند. همچنین، اگر 4K برای شما اولویت دارد، پس سعی کنید مدلی را پیدا کنید که هر دو این قابلیت ها را داشته باشد.

پس از این، شما به محتوای HDR برای پخش نیاز دارید، تعداد این گونه محتوا محدود است و البته که با توجه به رشد این تکنولوژی در بین تولید کنندگان محتوا، تعداد آن ها در حال رشد است. همچنین این گونه محتوا توسط ارائه دهندگان سرویس Amazon Prime و Netflix که سرویس ارائه دهنده فیلم و سریال می باشند نیز، در حال رشد است. بنابراین شما باید این آمادگی را داشته باشید که همه محتوا ها HDR نیستند.

این را هم در نظر بگیرید زمانی که بازی ویدیویی می خرید یا دیسک های Blu-ray، دستگاه Xbox One S یکی از کنسول هایی است که نه تنها قابلیت پخش محتوای 4K و Blu-ray را دارد. بلکه همچنین از محتوا HDR نیز برای پخش، پشتیبانی می کند.

آیا شما به HDR نیاز دارید؟

HDR یکی از شاخص هایی است که باید زمانی که در حال ارتقا پروژکتور سینمایی می باشید یا در حال سرمایه گذاری بر روی یک اتاق جدید ملاقات در شرکت خود هستید، در نظر بگیرید. HDR هم اکنون یک استاندارد برای تماشاگران تلویزیون و ترویج یافته توسط تولید کنندگان بزرگ محتوا می باشد. پس این بدین معنا است که این تعداد محتوا در حال رشد است.

پس بهتر است اینطور به این موضوع نگاه کنیم که آیا شما به محتوای HDR واقعا نیاز دارید؟

اگر شما به دنبال بهترین حالت کیفیت تصویر، زمانی که به تماشای فیلم یا که در حال بازی کردن از طریق پروژکتور خانه خود هستید، اشکار است که HDR ترکیب شده با تکنولوژی 4K را باید به طور حتم در نظر بگیرید.

اما، اگر شما به دنبال محتوا HDR (که نه همه بازی ها و فیلم ها و یا سرویس دهندگان استریم دارا می باشند) هستید، ممکن است ارزش این را نداشته باشد که جزو اولویت های خود برای خرید یک پروژکتور قرار دهید.

بنابراین اگر در تصمیم گیری آنچه HDR چیست و آیا برای شما مناسب است یا خیر همچنان مشکل دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی کاملی را در این زمینه برای شما ارائه دهند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید ویدئو پروژکتور های زیر را بررسی کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *