وبلاگ

لامپ ویدئو پروژکتور

shakhes_6

لامپ ویدئو پروژکتور

اگر شما یک ویدیو پروژکتور LCD یا DLP دارید، این را قطعا می دانید که تعویض لامپ دستگاه، جزو مواردی هست که دیر یا زود به آن می رسید. عمر متوسط لامپ ویدئو پروژکتور تقریبا بین 1,500 تا 10,000 ساعت می باشد که البته به مدل و نوع لامپ بستگی دارد. بنابراین اکثر افراد لامپ دستگاه خود بر حسب میانگین 2 بار در طول عمر دستگاه تعویض کرده اند. از آنجایی که لامپ بعضی دستگاه ها ممکن است گران باشند، این مهم است که اطلاعات دقیق و کاملی در مورد لامپ پروژکتور قبل از خرید داشته باشید.

چقدر لامپ ویدئو پروژکتور باید عمر کند؟

تمامی لامپ های ویدئو پروژکتورها، یک طول عمر فعالیتی دارند. این مقدار که بر حسب زمان بیان می شود، به طور معمول بین 3,000 تا 6,000 ساعت می باشد. البته با پیشرفت تکنولوژی این عدد روز به روز در حال افزایش می باشد. لامپ مدل های جدید ویدئو پروژکتورها 5,000 ساعت و یا بیشتر عمر می کنند. تمامی لامپ ها به مقدار ساعت مشخص شده بر روی مشخصات دستگاه ممکن است نرسند. نحوه استفاده از دستگاه و زمان روشن بودن آن و محیطی که پروژکتور در آن استفاده می شود، بر روی عمر لامپ تاثیر می گذارد.

اکثر سازنده های ویدئو پروژکتور، یک گارانتی بابت کارکرد لامپ دستگاه برای مقدار ساعت مشخصی یا برای مدت زمان محدودی عرضه می کنند.

برای پروژکتور هایی که کمتر از حالت عادی (3 تا 5 ساعت در روز- در محیطی تمیز و بدون خاک) استفاده می شوند، احتمال خیلی بالاتری دارند که به عدد مشخص شده عمر لامپ، بر روی مشخصات دستگاه برسند. همچنین به طور عکس، پروژکتور هایی که اکثر اوقات در حال استفاده هستند و در محیط نامناسبی از لحاظ گردوغبار و خاک می باشند، طول عمر کمتری نسبت به زمان تعیین شده بر روی مشخصات دستگاه دارند.

توجه: در صورتی که از ویدئو پروژکتور در محیطی استفاده کنید که گرد و غبار زیادی وجود دارد، این گردوغبار رفته رفته به دلیل مسدود شدن تهویه هوای دستگاه، باعث کاهش طول عمر دستگاه می شود.

چگونه متوجه زمان لازم برای تعویض لامپ شویم؟

پروژکتور هایی با لامپ فلز هالید (جیوه با فشار بالا) می باشند، زمانی که عمر لامپ رو به اتمام می باشد و فشار داخل لامپ بالا می رود، تصاویر روشنایی خود را از دست می دهند و باعث تاریک و تیره شدن تصاویر می شود. کم شدن روشنایی ممکن است کم و لطیف باشد، اما تاثیر زیادی بر روی تصاویر و کیفیت آن ها ایجاد می کند. زمانی که متوجه تاریک شدن تصویر شدید، باید لامپ دستگاه خود را تعویض کنید.

همچنین در پایان طول عمر لامپ، به خاطر بالا رفتن استرس دمای لامپ، بعضی اوقات ممکن است اتفاقی به طور کامل لامپ خراب شود و هیچ تصویری را ارائه ندهد.

اکثر ویدئو پروژکتور های مدرن، دارای یک شمارشگر، بابت ساعت کارکرد لامپ دستگاه می باشند، که در زمان نیاز به تعویض لامپ دستگاه، به صورت یک پیام بر روی صفحه و یا چراغ روی دستگاه به شما هشدار می دهد که برای تعویض لامپ اقدام کنید. همچنین پس از تعویض لامپ، این شمارشگر به صورت خودکار ریست می شود. از این بابت، برای بررسی وجود شمارشگر عمر لامپ، به دفترچه محصول مراجعه کنید یا با یکی از کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات کاملی را در این باره به شما عرضه نمایند.

چطور عمر لامپ ویدئو پروژکتور را افزایش بدهیم؟

برای افزایش طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور، مواردی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می توان باعث افزایش طول عمر دستگاه و لامپ آن شد. در ادامه مواردی را در این باره برای افزایش طول عمر لامپ بیان کرده ایم:

  • اجازه ندهید دمای دستگاه بیش از حد بالا برود. اولین عامل خراب شدن لامپ دستگاه، بالا رفتن بیش از حد دمای دستگاه می باشد. بالا رفتن استرس دمای لامپ باعث خرابی و سوختگی لامپ می شود. برای جلوگیری از این مورد، ویدئو پروژکتور را در محلی قرار بدهید که جریان هوا وجود داشته باشد، و اطراف دستگاه در قسمتی که فن وجود دارد و تهویه انجام می شود را نپوشانید.
  • به ویدئو پروژکتور اجازه بدهید که 10 دقیقه پس از خاموش شدن، سرد شود. و به هیچ عنوان دستگاه را در زمانی که لامپ روشن می باشد جابه جا نکنید، زیرا زمانی که لامپ دستگاه داغ می باشد، امکان صدمه دیدن آن خیلی بیشتر نسبت به زمان سرد بودن آن می باشد.
  • از پروژکتور خود در محلی تمیز و بدون گردوغبار استفاده کنید. این امر موجب عدم تجمع خاک در فیلتر و قسمت های داخلی دستگاه می شود، زیرا تجمع گردوغبار یکی از عوامل بالا رفتن دما می باشد. همچنین تمیز کردن فیلتر باعث کاهش دمای داخلی دستگاه می شود.
  • فضای کافی در اطراف پروژکتور ایجاد کنید، تا در جریان هوا و فن دستگاه برای خنک کردن اختلالی به وجود نیاید.
  • از قابلیت Eco Mode پروژکتور خود استفاده کنید، این حالت روشنایی لامپ را کاهش می دهد اما باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.
  • هیچ وقت پروژکتور خود را در محلی خیلی گرم یا خیلی سرد رها نکنید. به طور مثال در ماشین در هوای گرم تابستان یا هوای سرد زمستان. این کار باعث آسیب دیدن لامپ دستگاه می شود.

در ادامه بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *