وبلاگ

تفاوت بین پورت ورودی و خروجی چیست؟

یک دستگاه ورودی (input device) اطلاعات را به یک سیستم کامپیوتری برای پردازش می فرستد و یک دستگاه خروجی (output device) نتایج حاصل از پردازش را بازتولید یا نمایش می دهد. دستگاه های ورودی تنها برای ورود داده ها به کامپیوتر اجازه دسترسی می دهند و دستگاه های خروجی تنها خروجی داده ها را از دستگاه دیگری دریافت می کنند.

اکثر دستگاه ها  یا دستگاه های ورودی یا دستگاه خروجی هستند، زیرا  فقط می توانند ورودی داده ها را از یک کاربر (user) یا داده های خروجی تولید شده توسط یک کامپیوتر دریافت کنند. با این حال، برخی از دستگاه ها می توانند  ورودی و خروجی نمایشگر را قبول کنند که به این دستگاه ها I/O devices یا ( دستگاه های ورودی / خروجی) نیز گفته می شود.

به عنوان مثال، همانطور که می توانید در نیمه بالای تصویر،سمت راست مشاهده کنید، یک صفحه کلید سیگنال های الکتریکی را ارسال و کامپیوتر به عنوان ورودی (input) دریافت می کند. سپس سیگنال ها توسط کامپیوتر تفسیر شده و نمایش داده می شوند و یا  این که به خروجی (output) آن سیگنال ها به صورت متن یا تصاویر بر روی مانیتور،مشاهده می گردد. در نیمه پایین تصویر، کامپیوتر داده ها را به چاپگر فرستاده یا خروجی می دهد که در نتیجه داده ها را بر روی یک تکه کاغذ چاپ می کند که به عنوان خروجی نیز (output) محسوب می شود.

دستگاه های ورودی یا Input devices

دستگاه های ورودی

یک دستگاه ورودی می تواند داده ها را به دستگاه دیگر ارسال کند، اما نمی تواند داده ها را از دستگاه دیگری دریافت کند. نمونه هایی از دستگاه های ورودی عبارتند از:

  • صفحه کلید و ماوس – ورودی را از یک کاربر قبول می کنند و آن داده (input) را به کامپیوتر ارسال می کنند. صفحه کلید و ماوس نم یتوانند اطلاعات (خروجی) را از رایانه دریافت و یا بازتولید کنند.
  • میکروفون – صدا را از یک کاربر یا منبع دیگر (input) دریافت می کنند و آن صدا را به کامپیوتر می فرستند. میکروفون نمی تواند صدای (output) فرستاده شده توسط دستگاه های دیگر را دریافت کند و پخش کند.
  • وب کم – تصاویر تولید شده توسط آنچه که در (ورودی) اشاره شده است را دریافت می کند، و آن تصاویر را به کامپیوتر می فرستد. وب کم نمی تواند تصاویر (خروجی) فرستاده شده توسط دستگاه های دیگر را دریافت و باز تولید نماید.

    Out Put

    Out Put

دستگاه های خروجی (Output Devices)

یک دستگاه خروجی می تواند داده ها را از دستگاه دیگری دریافت کند و خروجی را با آن داده ها تولید  کند، اما نمی تواند داده ها را به دستگاه دیگری ارسال کند. نمونه هایی از دستگاه های خروجی عبارتند از:

  • مانیتور: داده ها را از یک کامپیوتر (خروجی) دریافت می کند و آن اطلاعات  را به عنوان متن و تصاویر جهت مشاهده  کاربران نمایش می دهد. مانیتور نمی تواند داده ها را از یک کاربر یا سایر منابع دریافت کند و به دستگاه دیگری ارسال کند.
  • ویدئو پروژکتور:  داده ها را از یک کامپیوتر (خروجی) و نمایشگرها دریافت می کند و آن  اطلاعات  را به عنوان متن و تصاویر بر روی یک سطح مانند دیوار یا یک پرده نمایش پخش می نماید. پروژکتور نمی تواند داده ها را از یک کاربر یا سایر منابع دریافت کند و این داده ها را به دستگاه دیگری ارسال کند.
  • اسپیکرها: داده های صوتی را از یک رایانه یا دستگاه دیگر (خروجی) دریافت کرده و جهت شنیدن کاربران صدا را پخش می نماید. اسپیکرها نمی توانند صدای تولید شده توسط کاربران را قبول کنند و آن صدا را به دستگاه دیگری ارسال کند.

دستگاه دارای هم ورودی و  هم خروجی ( I/O devices) 

یک دستگاه دارای ورودی و خروجی می تواند داده ها را از کاربران یا دستگاه دیگری دریافت کند و نیز داده ها را به دستگاه دیگری ارسال نماید. مثال هایی از دستگاه های ورودی وخروجی شامل موارد زیر می شوند:

  • درایو CD-RW و درایو DVD-RW: داده ها را از یک کامپیوتر (ورودی) به منظور کپی آن ها بر روی CD یا DVD دریافت می کند. هم چنین درایو داده هایی را که در یک سی دی یا دی وی دی (خروجی) موجود است را به یک رایانه ارسال می کند.
  • فلش USB: داده ها را از کامپیوتر یا سایر دستگاه ها (خروجی) دریافت یا ذخیره می نماید. همچنین فلش یو اس بی اطلاعات را به رایانه یا دستگاه دیگری (خروجی) ارسال می کند.

منبع: computerhope

ترجمه و تالیف: projectorprice.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *