به وبسایت پروژکتور پرایس خوش آمدید...
به وبسایت پروژکتور پرایس خوش آمدید...
دیتا_ویدئو پروژکتور, لیست قیمت ویدئو پروژکتور, وبلاگ, ویدئو پروژکتورهای آموزشی (کلاس درس)

راهنمای خرید ویدئو پروژکتورهای آموزشی (کلاس درس)

راهنمای خرید ویدئو پروژکتورهای آموزشی (کلاس درس)

همانطور که بهتر می دانید ویدئو پروژکتورها، دستگاه‌های بسیار جذابی هستند که به طور روزافزون مورد اقبال مراکز آموزشی و اداری، تجاری و هم چنین مصارف خانگی قرار گرفته اند. به طوری که علاوه بر کاربردهای نامبرده،امروزه شاهد استفاده از این دستگاه ها  در بسیاری از میهمانی‌ها، مجالس و منازل برای نمایش فیلم ها، بازی ها و برنامه‌های آموزشی هستیم.

ویدئو پروژکتورهای آموزشی یا Classroom Projectors همانطور که از نامشان پیداست به صورت کلی برای استفاده در محیط های آموزشی،اعم از دانشگاه، مدارس و .. طراحی و ساخته شده اند. درخصوص پروژکتورهای کلاس های آموزشی لازم به ذکر است که به هیچ وجه نمی توان پروژکتوری را «بهترین پروژکتور آموزشی» نامید، اما با توجه به فضای آموزشی و نیاز و مقدار بودجه شما می توانید اقدام به تهیه این ویدئو پروژکتورهای آموزشی کنید.

مشخصه های مهمی که در انتخاب مناسب ترین ویدئو پروژکتور تأثیر گذار هستند:

  1. تکنولوژی ساخت (رنگ ها) ویدئو پروژکتور
  2.  رزولوشن ویدیو پروژکتور
  3. شدت روشنایی ویدیو پروژکتور
  4. وزن و اندازه ویدیو پروژکتور
  5. قابلیت بزرگنمایی ویدیو پروژکتور
  6. نسبت ابعاد تصویر و کنتراست ویدئو پروژکتور
  7.  ورودی و خروجی ویدیو پروژکتور
  8. عمر لامپ ویدئو پروژکتور

۱- تکنولوژی ساخت (رنگ ها) ویدئو پروژکتور

ویدئوپروژکتور ها از لحاظ تکنولوژی ساخت در انواع مختلفی از جمله LCD و DLP وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایبی اند. با توجه به شرایط نور و فضای کلاس و همچنین کاربردی که انتظار دارید باید محصول مناسب خود را انتخاب کنید. ویدئو پروژکتور LCD بیشتر مناسب فضاهای تاریک و تماشای فیلم است. اما تصاویر را با پیکسل های بیشتری نمایش می دهد. همچنین مصرف برق بهینه دارد و مقدار گرمای کمتری نسبت به ویدئو پروژکتور DLP تولید می کند. اما دیتا پروژکتور DLP به دلیل هزینه نگهداری کمتر و ارائه تصاویر شارپ تر مورد توجه قرار می گیرند.

۲- رزولوشن ویدئو پروژکتور آموزشی 

رزولوشن به تعداد نقطه ها (پیکسل) بر روی صفحه نمایش که تصویر را تشکیل می دهند، گفته می شود.هر چقدر که تعداد نقطه ها بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر است، بنابراین متن های ریز ، بیشتر قابل خواندن هستند. در حالت کلی چهار رزولوشن های اصلی به نام های  XGA، WXGA، ۱۰۸۰p و WUXGA وجود دارند.

باید توجه داشته باشید که در صورتی که استفاده اولیه شما از دستگاه برای ارائه مطالب پاورپوینت، نمودارها ،گراف ها , نمایش کلی مطالب مربوط به کسب و کار تان باشد، احتمالا نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای تجهیزات با رزولوشن بالا ندارید. رزولوشن های SVGA و XGA برای این نوع کار مناسب اند و بهترین راه حل برای کاهش هزینه ها هستند. در صورت نیاز، رزولوشن WXGA یک گزینه صفحه عریض خوبی محسوب می شود.در صورتی که شما نقشه کشی، عکس های دیجیتال، صفحات گسترده پیچیده اکسل یا سایر تصاویر با جزئیات بالا یا فنی را نمایش می دهید،احتمالا به پروژکتوری با رزولوشن SXGA+ یا بالاتر برای ایجاد تصاویر قابل قبول مورد نظرتان احتیاج خواهید داشت

۳-  چه مقدار روشنایی برای کلاس درس مناسب است ؟

در حالت کلی شدت روشنایی ویدئو پروژکتورها با انسی لومن اندازه گیری می شود. سطح روشنایی مورد نیاز برای یک کلاس درس استاندارد بطور قابل توجهی وابسته به اندازه ی صفحه نمایش و نور محیط است. معمولاً سطح روشنایی ۲۵۰۰ انسی لومن یا بیشتر برای یک صفحه  نمایش با اندازه ای معمولی و اتاقی روشن مناسب و کافی است. محیط قرارگیری پروژکتور یک عامل اساسی در تعیین این که پروژکتور شما چقدر باید روشنایی داشته باشد است. از یک دیتا پروژکتور با روشنایی کم نیز می توان استفاده کرد، اگر چه برای بدست آوردن یک تصویر واضح در این حالت  میزان نور محیطی باید کاهش داده شود یا این که اندازه ی صفحه ی نمایش باید کوچکتر شود.در نتیجه پروژکتورهایی که از لومن بالاتری برخوردارند، تصاویر درخشانتری نمایش می دهند. 

۴- وزن و اندازه ویدئو پروژکتور 

عامل مهم بعدی، وزن دیتا پروژکتور است. اگر می خواهید پروژکتور را بین کلاس های مختلف جابه جا کنید، باید به وزن آن توجه کنید. زیرا در این صورت شما به دستگاهی نیاز دارید که وزنی کمتر از ۳ کیلوگرم داشته باشد. اما در صورت نصب ویدئو پروژکتور روی پایه ثابت، وزن آن دیگر اهمیتی ندارد و لازم نیست در هنگام خرید آن را مد نظر قرار دهید.

اندازه ویدئو پروژکتور هم بستگی به نیاز شما دارد. پروژکتورهای جیبی یا پیکو ابعاد بسیار کوچکتری نسبت به پروژکتورهای استاندارد بازار دارند.البته برای اهداف آموزشی و ساعت های طولانی استفاده از پروژکتورهای مینی توصیه نمی شود.

۵- قابلیت بزرگنمایی ویدئو پروژکتور

به طور معمول دو نوع زوم در ویدئو پروژکتورها به نام های زوم دیجیتال و اپتیکال وجود دارد. زوم اپتیکال را شکل واقعی و زوم دیجیتال را شکل مجازی از بزرگنمایی می توان معرفی کرد. در نتیجه زوم دیجیتال یک کار نرم افزاری است، اما زوم اپتیکال با استفاده از اهرم یا دکمه ای مخصوص فاصله ی کانونی کم و یا زیاد می گردد.در واقع در زوم دیجیتال کیفیت یا رزولوشن تصویر کاهش پیدا می کند.

 بنابراین باید توجه داشت که یک پروژکتور دارای لنز زوم (Zoom Lens) به شما کمک می کند تا بدون نیاز به حرکت دادن پروژکتور،تصاویر را بزرگتر و یا کوچکتر کنید. برخی پروژکتورها از امکان زوم موتورایز که نوعی موتور الکترونیکی است (motorized zoom) برخوردارند که بدین صورت زوم پروژکتور با ریموت کنترل قابل تنظیم می باشد. زوم دستی (Manual zoom) یعنی این که شما برای تنظیم زوم باید حلقه زوم لنز پروژکتور را به صورت دستی بچرخانید.

۶- نسبت ابعاد تصویر و نسبت کنتراست

نکته مهم دیگری که لازم است هنگام خرید ویدئو پروژکتور به آن توجه کنید، نسبت ابعاد تصویر و نسبت کنتراست است. مثلا تصاویر یک ویدیو پروژکتور با ابعاد ۴:۳ حالت مربع شکل و تصاویر دیتا ویدئو پروژکتور با ابعاد ۱۶:۹ به صورت مستطیل می باشد.

نسبت کنتراست نیز به نسبت درخشان ترین و تاریک ترین قسمت های یک تصویر اشاره می کند. بسته به میزان روشنایی یک کلاس، دو دیتا پروژکتور با دو کنتراست متفاوت ممکن است تصاویر مشابهی را نمایش دهند. پس اگر در کلاس درس خود از نور متوسطی بهره مند هستید، بهتر است بیشتر لومن دستگاه را مورد توجه قرار دهید.

۷- ورودی و خروجی ویدئو پروژکتور

ورودی و خروجی های ویدئو پروژکتور

ورودی و خروجی های ویدئو پروژکتور

قابلیت اتصال و برخورداری از پورت های ورودی و خروجی از جمله عواملی هستند که به دریافت سهولت استفاده و دسترسی بیشتر منجر می شوند. تقریبا تمام پروژکتورها حداقل دارای یک درگاه کامپوزیت و یک اتصال S-Video می باشند. کابل های S-video در مقایسه با کابل های کامپوزیت متفاوت هستند، کابل S-video پیشرفت قابل توجهی نسبت به کابل کامپوزیت داشته است.

درگاه اچ دی ام آی، علاوه بر ویدئو پروژکتور، در طیف بسیار وسیعی از محصولات الکترونیکی مصرفی، از جمله لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، تلفن همراه، دانگل کروم کست (Chromecast)، دستگاه روکو (Roku’s streaming stick)،پخش کننده Blu-ray، و خیلی خیلی دستگاه های دیگر استفاده می‌شود و به طور کلی محبوب ترین اتصال در میان عموم مصرف کنندگان به شمار می‌رود.توصیه می شود که از وجود این درگاه در دستگاه مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. البته در برخی از محیط های کاری و مدارس به دلیل استفاده از کیس کامپیوتری که معمولا فاقد پورت HDMI هستند، به ناچار از ویدئو پروژکتورهایی که تنها دارای ورودی و خروجی های VGA هستند استفاده می کنند که البته قیمت این ویدئو پروژکتورها مناسب تر نیز می باشد. بنابراین با توجه به نیاز خودتان به این موضوع نیز توجه فرمایید.

۸- عمر لامپ ویدئو پروژکتور 

یکی از مشکلات رایج دیتا پروژکتورها سوختن لامپ آن‎هاست. لامپ هر دستگاه قطعه‎ای کاملا مصرفی است که پس از مدت زمان مشخصی به پایان عمر خود می‎رسد. این مدت زمان در درجه اول به عدد اعلام شده کارخانه تولیدی برمبنای ساعت و در درجه دوم به نحوه استفاده و کاربری دستگاه بستگی دارد. به طور معمول پروژکتورهای ال سی دی و دی ال پی (LCD and DLP) معمولا،عمر لامپی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت دارند.

یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش تعداد ساعات کار لامپ پروژکتور، این است که درصورت امکان ،پروژکتور را در حالت اقتصادی یا صرفه جویی (ECO Mode) قرار دهید. منظور این است که لامپ برای مدت طولانی تری در وضعیت درخشندگی کمتر کار می کند. در صورت نمایش تصویر، پرواضح است که حالت صرفه جویی، باعث کاهش کیفیت تصویر می شود.

ترجمه و تالیف: projectorprice.ir

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید پروژکتورهای آموزشی و مناسب کلاس درس

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام