وبلاگ

رزولوشن اصلی (native) و حداکثر رزولوشن (maximum)

رزولوشن اصلی (native) و حداکثر رزولوشن (maximum)

معمولاً در قسمت مشخصات ویدئو پروژکتور رزولوشن را به دو صورت رزولوشن اصلی (native) و حداکثر رزولوشن (maximum) تعریف می کنند. در این مقاله می خواهیم این دو موضوع یا اصلاح را بررسی کنیم و بگوییم چرا دو مشخصه برای رزولوشن گفته می شود و تفاوت این دو در چیست؟

در واقع بسیار ساده است، همۀ ویدئو پروژکتورها چه آن هایی که از تکنولوژی 3LCD استفاده می کنند یا تکنولوژی DLP و یا LCOS ، دارای micro display  هایی هستند که با یک آرایۀ ثابت کنار هم چیده شده و پیکسل ها را تشکیل می دهند. این مجموعه ثابت از پیکسل ها به عنوان native resolution یا رزولوشن بومی در ویدئو پروژکتورها شناخته می شوند و به آن رزولوشن اصلی یا سخت افزاری ویدئو پروژکتور هم گفته می شود و ویدئو پروژکتورها هرگز قادر به نمایش پیکسل های واقعی تر از آنچه در این صفحه ها یا تراشه ها است، نیستند.

 

حداکثر رزولوشن (maximum resolution) چیست؟

این فرمت یا شماره هیچ ارتباطی به سخت افزار فیزیکی پروژکتور ندارد و در عوض با فرمت های سیگنال ارتباط دارد. سیگنال های کامپیوتری و ویدئویی انواع مختلفی از فرمت های رزولوشن را ارائه می دهد و هر پروژکتوری برنامه ریزی شده است که سیگنال های مختلف را پشتیبانی و تشخیص دهد. در واقع maximum resolution بالاترین سیگنالی است که پروژکتور برای پردازش و نمایش آن برنامه ریزی شده است.

 

تبدیل فرمت سیگنال های غیر بومی به رزولوشن اصلی

زمانی که پروژکتور سیگنالی را دریافت می کند که با سیگنال اصلی مطابقت ندارد، باید آن سیگنال را به منظور نمایش صحیح تبدیل به فرمتی از سیگنال رزولوشن اصلی نماید این فرآیند تبدیل معمولا با نام scaling dh مقیاس گذاری شناخته می شود.

به عنوان مثال فرض کنید شما یک ویدئو پروژکتور با وضوح 768×1024 دارید که قادر به نمایش سیگنال HDTV 1080i می باشد. این بدین معنی است که ماتریس پیکسل های فیزیکی پروژکتور 1024 پیکسل در عرض و 768 پیکسل در ارتفاع می باشد. با این وجود در یک سیگنال HDTV 1080i  که بسیار بیشتر از سخت افزار یا نمایشگر فیزیکی خود پروژکتور است و ویدئو پروژکتور برای نمایش سیگنال 1080i  باید آن را به فرمت 768×1024 فشرده کند و این فشرده سازی را به راحتی انجام دهد زیرا برای آن برنامه ریزی شده است که رزولوشن 1080×1920 را تا 768×1024 فشرده کند. پس اگر 1080×1920 بالاترین رزولوشنی است که پروژکتور شما برای تشخیص و فشرده سازی در صفحه نمایش اصلی خود برنامه ریزی کرده است پس 1080×1920 به عنوان حداکثر رزولوشن آن پروژکتور شناخته می شود.

 

فرمت سیگنال های ورودی

گاهی اوقات فرمت سیگنال های ورودی از رزولوشن اصلی نمایشگر کوچکتر است به عنوان مثال اگر فرض کنیم رزولوشن اصلی ویدئو پروژکتور (XGA – 1024×768)  باشد و شما در حال تماشای سیگنال تلویزیونی استاندارد NTSC  هستید در این مورد پروژکتور شما آرایه ای از پیکسل ها در فرمت 768×1024 دارد اما یک سیگنال معمول تلویزیون NTSC تنها 480×640 پیکسل است بنابراین پروژکتور باید این سیگنال تلویزیونی را از 480×640 پیکسل به 768×1024 پیکسل افزایش دهد تا بتواند فریم کامل تصویر را نمایش دهد.

در مثال قبلی ما در مورد تبدیل یک سیگنال بزرگتر 1080×1920 به صفحه نمایش کوچکتر 768×1024 صحبت کردیم. از نظر فنی این موضوع به عنوان فشرده سازی شناخته می شود و در استفاده معمول به هر تبدیل یک داده یا سیگنال ویدئویی به قالب نمایش با رزولوشن اصلی اعم از بزرگ شدن و گسترش دادن (expanded) یا کاهش و فشرده کردن (compressed) اشاره دارد.

 

همیشه در مقیاس گذاری (scaling) مقداری از جزییات را از دست می دهید

تبدیل یک سیگنال با رزولوشن غیر اصلی به یک رزولوشن اصلی فرآیندی از تقریب است. در اصل کاری که پروژکتور انجام می دهد این است که تخمین می زند که اگر سیگنال در رزولوشن اصلی پروژکتور ایجاد شده بود، اطلاعات پیکسل چه می توانست باشد. در انجام این کار پروژکتور نمیتواند اطلاعات جدیدی را به سیگنال اصلی اضافه کند. بهترین اتفاق این است که یک تقریب بسیار نزدیک به دست بیاید و جزئیات زیادی از تصویر از دست نرود. بنابراین بر خلاف آن چه ممکن است فکر کنید، وقتی یک پروژکتور XGA یک سیگنال تلویزیونی را از 480×640 تا 768×1024 مقیاس گذاری می کند، جزئیات یا وضوح آن اضافه نمیشود و در واقع این تصویر نسبت به زمانی که سیگنال با رزولوشن اصلی به پروژکتور برسد کمی نرم تر ظاهر می شود.

 

مقیاس گذاری (scaling)

به طور کلی با مهندسی SCALING ، این روزها نسبت به زمانی که این قابلیت نباشد، نمایش فیلم دقیق تر نمایش داده می شود و اغلب یک تصویر ویدئویی اگر در قالب بومی خود نمایش داده شود بسیار واضح تر به نظر می رسد. با این حال این به اندازه سیگنال های داده ای که از رایانه می آیند و دقیقا در قالب اصلی خود ویدئو پروژکتور هستند دقیق نیست.

رزولوشن اصلی (native) در مقابل حداکثر رزولوشن (maximum)

رزولوشن اصلی (native)

 

رزولوشن اصلی (native) در مقابل حداکثر رزولوشن (maximum)

حداکثر رزولوشن (maximum)

بنابراین اگر قصد دارید با استفاده از اینترنت یا اسناد متنی یا صفحات گسترده مالی، یک نمایش داده ارائه دهید، باید شارپ ترین تصویر ممکن را داشته باشید. در این شرایط بهتر است از ماکزیمم رزولوشن چشم پوشی کنید. این واقعیت که پروژکتور می تواند سیگنال با رزولوشن بالاتر را بپذیرد به این معنی نیست که شما یک تصویر واضح تر دریافت خواهید کرد. در عوض مطمئن شوید که وضوح خروجی کامپیوتر شما با رزولوشن سخت افزاری پروژکتور مطابقت دارد. اگر یک پروژکتور با رزولوشن سخت افزاری XGA دارید، رزولوشن خروجی کامپیوتر خود را بر روی 768×1024 تنظیم کنید، این کار باعث می شود هیچ فشرده سازی و یا مقیاس گذاری (scaling or compression) نداشته باشید و بهترین تصویری که پروژکتور قادر به نمایش آن است را بر روی خروجی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *