دسته بندی نشده

انسی لومن یا شدت روشنایی در ویدئو پروژکتور

انسی لومن یا شدت روشنایی در ویدئو پروژکتور

روشنایی (Brightness) پروژکتور که بر اساس انسی لومنز (ANSI lumens) یا به اختصار «لومنز» محاسبه می گردد یکی از مهم ترین مشخصات فنی دیتا پروژکتور محسوب می شود.

امروزه استانداردهای سازمان ANSI در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (American National Standards Institute) که دستورالعملها و معیارهای ثابتی را تنظیم کرده و پیروی از آنها را توصیه می نماید، تعیین می گردد.

اگر سوال شود که ویدئو پروژکتور من باید چقدر روشنایی داشته باشد؟ باید در جواب بگوییم که محاسبه‌ی اینکه چه مقدار لومن نیاز دارید نیاز به دانستن فاصله‌ی پرتاب (فاصله ویدئو پروژکتور تا صفحه)، عرض تصویر، مقدار نور محیط و محتوایی که نشان داده خواهد شد، دارد.

چرا مقدار لومن اهمیت دارد؟

در صورتی که به دنبال یک تصویر روشن و واضح هستید، توجه به مقدار لومن در هنگام خرید بسیار مهم است. معمولا، هر چقدر تصویر روشن تر باشد، کنتراست هم واضح تر خواهد بود. از آنجایی که پروژکتورهای دارای لومنز پایین تر، به نور محیطی کمی نیاز دارند، در نتیجه مقدار لومنز ها بسیار مهم هستند. علاوه بر این، به طور کلی مقدار لومنز کمتر،  به این معنی است که پروژکتور باید در نزدیکی صفحه نمایش قرار بگیرد.

نکته قابل توجه این است که بالا بودن شدت روشنایی یک پروژکتور هرگز به مفهوم کیفیت برتر آن نیست. این اشتباه معمولا بین خریداران رایج بوده و باعث می گردد که چند دستگاه با کیفیت و حتی امکانات متفاوت را فقط با معیار شدت روشنایی بسنجند. به علاوه نکته ای که باید توجه داشت این است که  هر چقدر که پروژکتوری روشنایی بیشتری داشته باشد،میزان انسی لومنز بالاتری داشته و  از قیمت بالاتری برخوردار است.

جهت تصمیم گیری در مورد مقدار لومن این معیارها را در نظر بگیرید:

اندازه تصویر نمایش داده‌ شده: زمانی که اندازه تصویر افزایش می‎یابد، روشنایی دریافت شده کاهش می‎یابد چون نور در یک ناحیه بزرگتری پخش می‎شود. هرچه اندازه تصویر بزرگتر می‎شود میزان لومن مورد نیاز برای داشتن یک تصویر روشن افزایش می‎یابد. درست مانند زمانی که با یک چراغ قوه بر روی دیواری نور می اندازید و هرچه نزدیک تر بروید، شدت روشنایی افزایش می‌یابد.

چه میزان نور در اتاق وجود دارد: اتاقی که مقدار زیادی نور طبیعی یا مصنوعی دارد به میزان لومن بیشتری نیاز دارد در حالی که یک اتاق کاملا تاریک به لومن کم‎تری نیاز خواهد داشت. معمولا برای اتاق جلسات یا کنفرانس به دلیل این که امکان یادداشت برداری برای افراد وجود داشته باشد،مقدار لومن باید مقدار مناسبی با توجه به محیط اتاق در نظر گرفته شود.

در خصوص کنتراست باید گفت که اضافه کردن نور بیشتر، کنتراست تصویر را کاهش می‎دهد و رنگ تصویر را از بین می‎برد. حتی تهیه یک ویدئو پروژکتور روشن‎تر نیز فقط تا حدی مشکل را حل می‌کند؛ چون نور محیط با بخش‎های تیره‎تر تصویر ترکیب می‎شود و رنگ آنها را از بین می‎برد. اگر شما مجبور به استفاده از یک ویدئو پروژکتور در نور محیط هستید، هرگز یک تصویر کامل را دریافت نمی‎کنید، اما ممکن است حداقل یک تصویر قابل مشاهده دریافت کنید.
پس اگر ویدئو پروژکتوری در یک محیط دارید و قصد افزایش کیفیت نمایش مطلب‎تان را دارید، اگر بتوانید نور محیط را کم کنید بسیار بهتر است تا ویدئو پروژکتور با روشنایی بیشتر را جایگزین کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر خواندن راهنمای لومنز ویدئو پروژکتور را از سایت به پرایس به شما توصیه می کنیم:

http://behprice.com/blog/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%88%D9%85%D9%86%D8%B2/

منابع : +

بیشتر بخوانید:

آگاهی از شدت روشنایی یا انسی لومن در هنگام خرید ویدئو پروژکتور

راهنمای لومنز ویدئو پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *