وبلاگ

تفاوت نیت و انسی لومن

تفاوت نیت و انسی لومن

تفاوت نیت و انسی لومن

تفاوت نیت و انسی لومن

اگر قصد خرید یک تلویزیون یا ویدئو پروژکتور را دارید، و در این چند ساله خریدی در این باره نداشته اید. امروزه از شاخص های متفاوتی برای تعریف یک تکنولوژی و یا محصول الکترونیکی استفاده می شود. که در مبحث روشنایی، این شاخص ها عبارتند از Nit ( نیت ) و ANSI Lumen ( انسی لومن ) که در زمان خرید ممکن است این اعداد کمی گیج کننده باشد.

در واقع انسی لومن و نیت به معنی مقدار نور بازتاب شده از یک سطح با ابعاد یک متر مربع می باشد که در معنای دیگر یک متر از یک کاندلا منبع نور می باشد.

  • نیت:

    اینطور در نظر بگیرید که تلویزیون شما همانند خورشید می باشد که نور را به صورت مستقیم می تابد. یک نیت بر این اساس محاسبه می شود که تلویزیون چه مقدار نور به سمت چشمان شما می تابد. و در سطح مهندسی، یک نیت را یک کاندلا بر متر مربع (cd/m2) تعریف می کنند.

اگر واضح تر بخواهیم این موضوع را بیان کنیم، یک صفحه 1 در 1 متر را در نظر بگیرید، حال اگر یک شمع در مقابل آن قرار دهید، میزان نوری که شمع به آن صفحه می تابد یک نیت یا (یک کاندلا بر متر مربع) حساب می کنند.

همچنین به طور مثال، یک تلویزیون در سطح متوسط توانایی خروجی نور 100 الی 200 نیت را دارا می باشد، و در تلویزیون های رده بالاتر که از HDR پشتیبانی می کنند، توانایی خروجی نور 400 الی 2000 نیت را دارا می باشند.

  • لومن:

    لومن در معنای کلی توصیف کننده خروجی نور برای ویدئو پروژکتور ها می باشد که دقیق ترین تعریف آن به عنوان ANSI Lumens (ANSI مخفف American National Standards Institute) می باشد.

در پروژکتور های خانگی حداقل نوری که استفاده می شود 1000 انسی لومنز می باشد، اما در اکثر پروژکتور های سینمای خانگی این مقدار بین 1500 الی 2500 انسی لومنز خروجی نور می باشد. البته در ویدئو پروژکتور های چند منظوره (که برای مسائل مختلفی استفاده می شود، به طور مثال در محل کار، سرگرمی و یا آموزشی تقریبا به طور میانگین دارای خروجی نور 3000 انسی لومنز یا بیشتر می باشد).

همچنین اگر قصد تماشای ویدئو های 3D را دارید، حتما روشنایی بالاتر از 2000 انسی لومنز در نظر بگیرید، زیرا تصاویر سه بعدی به صورت طبیعی تاریک تر از تصاویر دو بعدی هستند.

فرق بین نیت و انسی لومن

یک نیت نور بیشتری نسبت به یک انسی لومن دارد، تفاوت مهندسی بین نیت و انسی لومن کمی پیچیده می باشد. اما، برای در نظر گرفتن تفاوت بین یک تلویزیون و ویدئو پروژکتور، یک نیت به طور تقریب برابر با 3.426 انسی لومنز می باشد.

استفاده از این مرجع به منظور تخمین مقدار تقریبی نیت در مقابل انسی لومن می باشد. شما می توانید عدد نیت را در 3.426 ضرب کنید و به صورت عکس می توانید عدد انسی لومن را بر 3.426 تقسیم کنید تا نیت بدست آید.

این جدول پایین از تقریب تبدیل نیت و انسی لومن تهیه شده است:

تفاوت انسی لومن با نیت

نیت انسی لومن
200 685
500 1,713
730 2,500
1,000 3,426
1,500 5,139
2,000 6,582

یک ویدئو پروژکتور برای اینکه به عدد 1000 نیت خروجی نور برسد (توجه: این مقایسه فقط در صورتی صحیح است که در یک اتاق و با یک مقدار یکسان نور محیط مقایسه شود). باید خروجی روشنایی 3426 انسی لومنز داشته باشد که در محدوده توانایی بعضی از ویدئو پروژکتور های خانگی موجود می باشد.

بنابراین، یک پروژکتور که توانایی خروجی نور 1713 انسی لومنز دارد، به صورت تقریبی با روشنایی یک تلویزیون 500 نیت برابر می باشد.

برای اینکه به صورت دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم، باید این مورد را ذکر کنیم که سایز صفحه نمایش رابطه مستقیمی با انسی لومن و نیت دارد. برای مثال، یک تلویزیون 65 اینچی که خروجی 500 نیت نور را دارد، به صورت تقریبی 4 برابر خروجی نور بیشتری نسبت به یک تلویزیون 32 اینچی با خروجی نور 500 نیت دارا می باشد.

همچنین در مقایسه یک تلویزیون LED/LCD با روشنایی 1000 نیت و یک تلویزیون OLED با همین روشنایی، متوجه می شوید که تلویزیون LED/LCD روشن تر به نظر می رسد، مخصوصا زمانی که در حال نمایش خورشید و یا آسمان روشن می باشد، اما تلویزیون OLED در نمایش نواحی تاریک همان تصویر خیلی بهتر عمل می کند.

همچنین اگر دنبال بهترین نتیجه هستید، برای تلویزیون های OLED برچسبی به نام HDR Premium بر روی دستگاه ها وجود دارند که به معنای روشنایی حداقل 500 نیت می باشد. و برای 1000 نیت برچسبی به نام HDR1000 بر روی دستگاه می چسبانند.

 

بنابراین اگر تمامی این متغیر ها را بخواهیم در یک فرمول خلاصه کنیم، این فرمول اینطور خواهد بود:

انسی لومن =  اندازه صفحه نمایش x نیت x عدد P (3.1416)

اندازه صفحه نمایش به صورت ضرب کردن عرض و ارتفاع صفحه نمایش بر اساس متر مربع محاسبه می شود.

استفاده کردن از یک تلویزیون 65 اینچی (1.167 متر مربع می باشد) با خروجی نور 500 نیت برابر 1833 انسی لومنز خواهد بود.

 

نتیجه گیری

نیت و انسی لومن فقط یک بخشی از یک مشخصات خرید یک ویدئو پروژکتور یا تلویزیون می باشد. موارد خیلی مهم تری نیز در کنار روشنایی پروژکتور وجود دارد که شامل:

کیفیت رنگ

کنتراست

پاسخگویی سریع به تصویر

فضای دید

کیفیت صدا  و …

به طور مثال کیفیت رنگ در ویدئو پروژکتور های NEC و Epson بسیار بالا می باشد و این مورد در مقایسه با پروژکتور دیگری با همین روشنایی تفاوت زیادی را ایجاد می کند.

پس برای خرید پروژکتور، علاوه بر روشنایی باید موارد دیگری را نیز برای انتخاب یک پروژکتور مناسب در نظر گرفته شود. بدین جهت اگر سوالی در مورد انتخاب یک پروژکتور مناسب دارید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید، تا به بهترین نتیجه و انتخاب برسید.

 

  • بیشتر بخوانید :

راهنمای جامع خرید پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *