وبلاگ

کنتراست چیست و چرا اهمیت دارد؟

کنتراست چیست

کنتراست چیست

اول از همه راجع به این صحبت کنیم که کنتراست چیست و چرا اهمیت دارد؟ باید اینگونه شروع بکنیم که ساده ترین تعریف از نرخ کنتراست، تفاوت میزان نور بازتاب شده از سطح نقاط مشکی یک تصویر و یک تصویر سفید است. بنابراین، ویدئو پروژکتور با نرخ کنتراست 3000:1 به این معنی می باشد که نقاط سفید تصویر 3000 برابر نقاط مشکی تصویر روشن تر می باشند.

بنابراین هرچقدر نرخ کنتراست یک ویدئو پروژکتور بیشتر باشد، شما جزئیات بیشتری را در تصاویر می توانید تماشا کنید. همچنین این شاخص دارای نقش موثری می باشد که به ما در جهت بهتر دیده شدن سایه های ظریف رنگ کمک می کند. بنابراین کنتراست خوب در جهت دیدن جزئیات تصاویر می باشد.

4 عامل می توانند در بهتر دیده شدن کنتراست تصاویر وجزئیات کمک کنند

  • پنجره ها را در صورت امکان بپوشانید
  • نور اتاق و چراغ ها را در صورت امکان کم کنید
  • رنگ دیوار، سقف و کف اتاق را با رنگ تیره بپوشانید، هرچه قدر تیره تر بهتر.
  • از پرده نمایش استفاده کنید. پرده نمایش نسبت به دیوار یا تخته وایت برد، توانایی نمایش تصاویر بهتری را دارد.

با این حال اگر همه موارد بالا را رعایت کردید و باز هم تصویر شما آن طور که می خواستید با کیفیت و شفاف نبود، باید به فکر خرید یک ویدئو پروژکتور با روشنایی و انسی لومنز بالاتر باشید. یک پروژکتور با روشنایی بالاتر می تواند میزان تاثیر نور محیط را کمتر کند، اما نمی تواند تاثیر آن را به طور کامل حذف کند.

در انتخاب یک پروژکتور باید از مزیت کنتراست و شاخص آن صرف نظر کرد. زیرا هر برند با استاندارد های خود کنتراست ویدئو پروژکتور را اندازه گیری می کند. به طور مثال کنتراست 5000 ویدئو پروژکتور ان ای سی با 5000 ویدئو پروژکتور اپتما برابر نیست. از این اعداد فقط می توان در برند همان ویدئو پروژکتور مقایسه ایجاد کرد.

دو حالت برای اندازه گیری کنتراست وجود دارد که یکی ANSI Contrast و دیگری Full On/Off است.

در حالت Full On/Off برای اندازه گیری از بین روشنایی سفید خالص 100 IRE و روشنایی مشکی خالص 0 IRE است. در این حالت کنتراست 10,000:1 به معنای این می باشد که نقاط سفید 10 هزار برابر روشن تر از نقاط مشکی می باشد.

و دیگری حالت ANSI Contrast که در آن یک صفحه با الگوی شطرنجی سفید و مشکی نمایش داده می شود و تفاوت آن ها اندازه گیری می شود.

کنتراست چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *