دیتا_ویدئو پروژکتور, لامپ ویدئو پروژکتور, وبلاگ, ویدئو پروژکتور

انواع لامپ ویدئو پروژکتور به همراه واژه نامه

انواع لامپ ویدئو پروژکتور به همراه واژه نامه

همانطور که می دانید وظیفه لامپ پروژکتور تولید نور است و به میزان انسی لومن یا شدت روشنایی دستگاه ارتباط مستقیم دارد یعنی هر چه لامپ استفاده شده دارای کیفیت بالاتری باشد میزان شدت روشنایی تصویر بالاتر است.

اجزای اصلی یک لامپ ویدئو پروژکتور 

ماژول کامل شامل یک مغزی لامپ. قاب یا(ماژول) و اتصالات آن می گردد. قاب لامپ (housing)، از پلاستیک مقاوم در برابر درجه حرارت ساخته شده است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید،لامپ پروژکتور در داخل قاب یا محفظه پلاستیکی قرار دارد.  بنابراین لامپ و قاب به عنوان ماژول لامپ نامیده می شوند. جایگزینی کل ماژول اغلب ساده تر و مقرون به صرفه تر از تلاش برای جایگزینی صرفا مغزی یا برنر است.

مغزی لامپ یا برنر(Projector Burner)

برنر لامپ ویدئو پروژکتور

برنر لامپ ویدئو پروژکتور

ضمن این که خود لامپ دارای چندین اجزاء اصلی است: از جمله (ARC Tube یا لامپ گشتاور بالا)، بخار جیوه، سیم کشی برق، کوارتز گلوب (Quartz Globe)، و اتصالات و اتصال دهنده ها.

( ARC Tube) پوشش شیشه ای مقاوم در برابر حرارت بالا برای بخار جیوه است؛ که داخل لامپ با استفاده از ابزار دقیق نصب می گردد.

(Mercury Vapor ) بخار جیوه – از فشار بالا برخوردار بوده و بسیار حساس به جریان الکتریکی است .

(Electrical Wiring) سیم کشی برق – تقریبا از نامش پیداست.

(Quartz Globe )کوارتز گلوب – سطح انعکاسی سختی است که در پشت لامپ قرار دارد.

(Connectors and Fasteners) اتصالات و اتصال دهنده ها – این ها نگهدارنده سیم ها بوده و لامپ را تغذیه می کنند.

آشنایی با سایر اصطلاحات لامپ ویدئو پروژکتور 

UHE

UHE، نوعی لامپ هالید فلزی است و اختصار Ultra High Efficiency lamp به معنای درخشندگی فوق العاده بالا می باشد. این لامپ به واسطه عملکرد درجه حرارت پایین و داشتن حداقل مصرف برق نسبت به نیمی از لامپ های هالوژن شناخته می شود. هم چنین این لامپ اندازه کوچکی داشته و به ابعاد و وزن کلی پروژکتورها کمک نموده است.

UHP

UHP،نوعی لامپ هالید فلزی است و اختصار Ultra High Performance lamp است.به علاوه در این لامپ  از جیوه و کوارتز ذوب شده استفاده می شود و پروژکتور های LCD از این نوع لامپ ها استفاده میکنند.

زمانی که سایر انواع لامپ ها بعد از مدتی تغییر رنگ و عملکرد قابل توجهی را شاهد هستند، لامپ هایUHP کیفیت تصویر بالا و عمر مفید خوبی دارند. UHP، نام تجاری شرکت فیلیپس است. مشکل اصلی این لامپ ها انتشار اشعه ماوراء بنفش است.

UHB

UHB، نوعی لامپ هالید و اختصار Ultra High Brightness lamp است.

UHM

در اکثر پروژکتورهای پاناسونیک از این لامپ قدرتمند استفاده می شود و نام تجاری شرکت Matsushita Electric Industrial Co. Ltd است.

 

لامپ متال هالید پروژکتور (Metal Halide Projector Lamp)

اکثر لامپ های ویدئو پروژکتورهای ال سی دی (LCD) از یک منبع متال هالید (metal halide) استفاده کرده و نور سفیدی را تولید می کنند.

لامپ پروژکتور هالوژن (Halogen Projector Lamps)

پروژکتورهای قدیمی تر از لامپ هالوژن استفاده می کنند. یک لامپ هالوژن نور زرد تولید می کند. لامپ پروژکتور های هالوژن ارزان تراند اما از طول عمر کمتری برخوردار اند.

SHP – Super High Pressure  

این یک نوع لامپ متال هالید است. SHP مخفف لامپ Super High Press ، به معنای فشار فوق العاده بالاست.

 

پیوندهای مفید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *