وبلاگ

هر آنچه شما باید در مورد کیفیت 4K بدانید!

4K - - featuring image

هر آنچه شما باید در مورد کیفیت 4K بدانید!

امروزه تعریف ما از کیفیت بالا نسبت به روز ها و سال های گذشته تغییر کرده. تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، در این زمینه تصاویر، کیفیت رنگ ها بالاتر و طبیعی تر شده و تعریف ما را از استاندارد بالاتر برده است. به طور کلی استاندارد تصاویر از کیفیت 480P تبدیل به 720P. سپس به 1080P و امروزه به 2160P یا همان 4K تغییر کرده.

رزولوشن 4K به عبارتی 4 برابر کیفیت Full HD است که استاندارد سال های گذشته نامیده می شد. این بدین معنا است که اندازه و جزئیات تصاویر 4 برابر بیشتر شده، که به لطف این رزولوشن تماشای تصاویر و فیلم ها با کیفیت بالاتر امکان پذیر شده. به صورتی که حتی در تماشای نزدیک تصاویر، دیده شدن پیکسل ها را سخت می کند.

خب پس وقت این رسیده که بدانیم این همه پیکسل چه سودی برای کسی که به تماشای آن می پردازد دارد؟

دلیلی که رزولوشن 4K یک ویدیو را عالی می سازد از آنجایی شروع می شود که تصاویر می توانند خیلی بزرگتر بشوند. رزولوشن عمیق تر در تلویزیون یا پروژکتور به این معنی است که بدون کاسته شدن از کیفیت، اندازه تصاویر می تواند خیلی بزرگتر شود.

امروزه نیاز به صفحه نمایش بزرگتر در حال رشد است. دیگر کمتر کسی به تلویزیون و یا صفحه نمایش های کوچک اهمیت می دهد. حال اگر تصمیم به تماشای تصاویر بزرگتر دارید باید 3 شاخص کیفیت، اندازه تصویر و فاصله از نمایشگر را در نظر بگیرید. به طور مثال در یک تلویزیون 40 اینچ در فاصله دو متری مشاهده پیکسل های تصویر امکان پذیر است. پس برای تماشای یک تصویر خوب باید در فاصله بیشتری از نمایشگر قرار بگیرید.

حال این مورد را در نظر بگیرید که در اتاق شما امکان فاصله گرفتن بیشتر از نمایشگر وجود ندارد. پس برای دیدن تصاویر بهتر شما نیاز به پیکسل بیشتر دارید. در این صورت شما باید به فکر خرید نمایشگر با کیفیت بالاتر مانند Full HD یا 4K باشید.

در ادامه قصد داریم تا 3 اساس و پایه رزولوشن 4K را بررسی کنیم

رزولوشن (Resolution)

انواع کیفیت 4K

امروزه تلویزیون ها و پروژکتور ها در ارائه کیفیت بالاتر در رقابت هستند. به طور کلی رزولوشن 4K در سه دسته قرار می گیرند. دسته اول که 4K Native هستند و تعداد آن ها نسبت به سایر مدل ها کمتر بوده، به طور مثال شرکت سونی جزو معدود شرکت هایی هستند که پروژکتور با این کیفیت تولید می کند. دسته بعدی True 4K بوده و دسته دیگری 4K Enhanced یا 1080p Pixel shift است. برای اطلاعات بیشتر نسبت به انواع مدل های 4K به پست زیر مراجعه کنید.

وسعت رنگ (Color Gamut)

وسعت رنگ Color Gamut

به لطف HDR یا High Dynamic Range پروژکتور ها توانایی نمایش بهتر با کیفیت رنگ بیشتر و طبیعی تر را دارند. در دنیای بیرون بیلیون ها رنگ وجود دارد، بنابراین دستگاهی که وسعت رنگ بیشتری دارد توانایی نشان دادن رنگ های بیشتری بر روی صفحه نمایش را دارا می باشد. بعضی از این پروژکتور ها تلاش می کنند این رنگ ها را با تکنولوژی Color Mapping یا Tone Mapping انجام دهند. این بدان معنا است که دستگاه با قابلیت های تعبیه شده سعی در عوض کردن رنگ های حاضر دارد تا محدودیت هایش را پوشش دهد.

در واقع پروژکتور با وسعت رنگ ( Color Gamut ) عریض تر توانایی نمایش رنگ های دقیق و عمیق تر بعد از HDR Color Mapping را دارا می باشد.

محدوده داینامیکی (Dynamic Range)

محدوده داینامیکی بالا

محدوده داینامیک در واقع کاملا در مورد جزئیات است. محدوده داینامیک بالا High Dynamic Range دستگاه توانایی نمایش کنتراست بهتر بین روشن ترین قسمت تصویر تا تاریک ترین قسمت را دارا می باشد. HDR دامنه بین رنگ های روشن تا تیره را افزایش می دهد که نتیجه آن نمایش صحنه های واقعی تر برای لذت تماشای بهتر می باشد.

محدوده داینامیک، یا محدوده کلی روشنایی، بر اساس نسبت کنتراست نمایشگر یا پروژکتور مشخص شده است. که نسبت مقدار نور بین تیره ترین نور مشکی تا روشن ترین نقطه سفید می باشد که یک دستگاه می تواند تولید کند.

هرچه قدر کنتراست بیشتر باشد، محدوده داینامیک عریض خواهد بود. بدین دلیل است که کنتراست بالا برای نمایشگر های 4K اهمیت دارد تا حرکتی نرم تر در ویدیو ها و جزئیات بیشتر در نقاط روشن و تاریک را دارا باشد.

محدوده داینامیکی بالا (High Dynamic Range) علاوه بر افزایش سطح نمایش روشنایی و تاریکی در یک پروژکتور یا تلویزیون می تواند تصاویر را زنده تر نمایش دهد و در اشباع رنگ غنی تر باشد. بنابراین آنچه خواهید دید تصاویر واقعی تر با رنگ های طبیعی خواهد بود.

 

بنابراین در انتخاب یک پروژکتور 4K باید تصمیمی در این باره بگیرید که چه مدل تصویری از رزولوشن 4K در نظر دارید. 4K Native بودن برای شما اهمیت دارد یا تکنولوژی Pixel Shifting برای شما کافی خواهد بود؟ وسعت رنگ و محدوده داینامیکی چطور؟ در ادامه می توانید محصولات ویدیو پروژکتور 4K را بررسی کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *