تنظیمات ویدئو پروژکتور, وبلاگ, ویدئو پروژکتور, ویدئو پروژکتور سینما خانگی, ویدئو پروژکتور مشهد

تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز ویدئو پروژکتور

digital keystone correction - featuring image

تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز ویدئو پروژکتور

تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز ویدئو پروژکتور

تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز ویدئو پروژکتور

به تعریف دیگر اگر ویدئو پروژکتور بخواهد تصویر را بر روی صفحه‎ای در بالا، پایین، راست یا چپ خود نمایش دهد، تصویر حالت ذورنقه ‎ای می‎شود و نیاز به تصحیح keystone پیدا می‎کند تا دوباره مستطیل شود.

اکثر ویدئو پروژکتورها حتی اگر تصحیح ذوزنقه ای افقی نداشته باشند، حداقل دارای قابلیت تصحیح عمودی هستند. برخی حتی قابلیت تغییر لنز نیز دارند. این قابلیت اثر keystone ذوزنقه‎ای مانند را اصلاح می‎کند. اصلاح keystone این مشکل را تا یک درصد مشخصی اصلاح می‎کند. مشکل با تصحیح keystone آن است که به صورت دیجیتالی صورت می گیرد (مانند زوم دیجیتال در دوربین فیلمبرداری) ، بنابراین با اعمال آن، تصویر خراب می‎شود و با اعمال بیشتر خراب تر!

نصب دقیق ویدئو پروژکتور که نیازی به استفاده از تصحیح keystone ندارد.

حالت ایده آل نصب ویدئو پروژکتور

حالت ایده آل برای نصب ویدئو پروژکتور حالتی است که ویدئو پروژکتور نسبت به پرده نمایش آنقدر به صورت فیزیکی دقیق نصب شود که کلا احتیاجی به استفاده از تصحیح keystone نباشد.
وقتی ویدئو پروژکتور را طوری نصب کرده یا قرار دادید که لنز پایین‎تر از کف صفحه یا پرده نمایش و یا بالاتر از بالای صفحه یا پرده نمایش نباشد (با فرض یک زاویه درست نسبت به صفحه نمایش)، مشکل جدی نخواهد بود و با تصحیح keystone مشکل حل می‎شود. (هرچند که همانطور که در بالا اشاره کردیم، این حالت ایده‎آل نخواهد بود)

keystone عمودی و افقی

اگر بسته به محل یا نحوه استفاده شما، نصب شما یک نصب معمولی نباشد و یا بخواهید از قابلیت‎هایی مثل stacking یا edge blending استفاده کنید، به طور جدی باید انتخاب یک ویدئو پروژکتور با قابلیت تغییر لنز را در نظر بگیرید. با تغییر لنز به دلیل اینکه کاملا فیزیکی است، بدون از دست دادن کیفیت تصویر، می‎توانید  تغییراتی اساسی داشته باشید. برای داشتن ویدئو پروژکتوری که قابلیت تغییر لنز داشته باشد، احتمالا به دنبال یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی سطح بالا و یا ویدئو پروژکتور مخصوص نصب ثابت می‎گردید.

یادآوری مهم

با وجود کاربردی و مفید بودن قابلیت keystone (تصحیح ذوزنقه ای) ، اما تصویری که تشکیل می شود از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست. در نتیجه کیفیت تصویر کناره‌های صفحه‌ نمایش با استفاده از این روش کاهش پیدا می کند. بنابراین برای نصب ویدئو پروژکتور در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، استفاده از قابلیت لنز شیفت (lens shift) یا جا به جایی لنز، بر استفاده از تصحیح keystone توصیه می شود.


تهیه و گردآوری: فروشگاه اینترنتی پروژکتور پرایس (Projectorprice.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *