دیتا_ویدئو پروژکتور, وبلاگ, ویدئو پروژکتور

تعریف Stream و کاربرد آن در ویدئو پروژکتورها

تعریف استریم (Stream)

Streaming واژه ای است که این روزها بیش از همیشه در دنیای مدیا و سرگرمی به گوش می رسد و بدون شک آینده ی صنعت سرگرمی خواهد بود.

در آغاز راه، به علت محدود بودن سرعت اینترنت، ارائه فیلم و سریال در بستر Streaming با اقبال عمومی رو به رو نشد؛ اما به تدریج و  با توسعه ی زیر ساخت های اینترنت و دسترسی آسان جوامع توسعه یافته به آن، این فناوری جایگاه ویژه ای در صنعت پخش موسیقی، فیلم و سریال پیدا کرده است و انتظار می رود که با توسعه ی زیرساخت های اینترنت در ایران، شاهد استفاده ی فراگیر از این قابلیت ها در کشورمان باشیم.

به زبان ساده، Streaming تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه ی محتوا (معمولاً صوتی و ویدئویی) به کامپیوترها و موبایل‌ها از طریق اینترنت است. Streaming پروژکتور را به عنوان جریانی مداوم انتقال می‌دهد، که دریافت کننده را قادر می‌سازد بلافاصله شروع به تماشا یا گوش کردن کند. بنابراین Streaming به شما اجازه می دهد که از محتوا قبل از اینکه تمام فایل دانلود شود استفاده کنید.

برخی از کارشناسان معتقدند که عصر وب رو به پایان بوده و دنیای جدید با فناوری Streaming جایگزین آن خواهد شد.

آشنایی با برخی از اصطلاح ها 

مدیا استریمینگ: Media Streaming یا جریان رسانه‌ای، روشی است که بدون این که احتیاج به دانلود کامل فایل‌هایی از قبیل فیلم یا موسیقی باشد، بتوان آن را بر روی اینترنت مشاهده کرد. بنابراین هنگامی که کاربری درخواست تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی در اینترنت را دارد، Media streaming به صورت پیوسته عملیات انتقال اطلاعات را از سرور انجام می دهد. هم چنین ویدئو استریمینگ به کاربر اجازه می دهد که محتوا قبل از اینکه تمام فایل دانلود شود، شروع به استفاده و مشاهده نماید.

لایو استریمینگ یا پخش زنده

لایو استریمینگ یا پخش زنده، ارائه اینترنتی محتوا در همان لحظه‌ای است که اتفاق می‌افتد. لایو استریم بسیار مورد استفاده پخش زنده‌های تلویزیونی و رویدادهای یک جلسه‌ای است. به طور مثال، آپارات به تازگی قابلیت ارسال ویدئو را به سرویس خود اضافه کرد (آموزش استفاده از پخش ویدئو زنده).

استریمینگ بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها

استریمینگ به طور سنتی برای پخش صوت و تصویر استفاده می‌شد، ولی به طور مثال، شرکتی مانند اپل در سال های اخیر، نوعی تکنولوژی را پیاده‌سازی کرده که اجازه می‌دهد استریمینگ با بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها هم کار کند.

این تکنیک، که به آن on-demand resources می‌گویند، گیم‌ها و اپلیکیشن‌ها را قادر می‌سازد که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و کارکردها را وقتی که کاربر برای اولین بار آن را دانلود می‌کند، قرار دهند و بعد محتوای جدید را در هنگام نیاز کاربر استریم کنند. برای مثال، یک بازی شاید چهار مرحله اول آن را در هنگام دانلود اولیه قرار دهد و بعد مراحل پنج و شش را وقتی که شما شروع به بازی کردن مرحله چهار می‌کنید، به صورت اتوماتیک دانلود کند.

تفاوت بین دانلود و مدیا استریمینگ 

تفاوت در این است که در دانلود، محتواها مانند فیلم، سریال یا موسیقی به صورت همیشگی بر روی دستگاه شما ذخیره می شوند. اما در استریم، این فایل ها به صورت خودکار از روی سیستم شما پاک می شوند.

streaming

streaming

استریم تصاویر و فیلم ها با ویدئو پروژکتور

در حال حاضر این امکان وجود دارد که با اتصال برخی از دستگاه ها به ویدئو پروژکتور، فیلم های سینمایی، موسیقی و بازی ها بر روی صفحه نمایش بزرگ استریم شوند. به طور مثال برخی از ویدئو پروژکتورها با برخورداری از یک پورت HDMI که از فناوری MHL نیز پشتیبانی می کند، قابلیت اتصال دانگل های استریم محتوا را دارند. البته در ادامه مطلب اشاره مختصری هم به دانگل بی سیم خواهیم داشت.

streaming-devices

دانگل بی سیم 

یکی از راه حل های جدید برای انتقال بی سیم محتوا بر روی تلویزیون، ویدئو پروژکتور و سایر دستگاه ها استفاده از دانگل بی سیم است. به وسیله دانگل HDMI ، به سادگی می‎توانید فیلم، عکس، موزیک و هر فایلی که روی گوشی و لپ‎تاپ خود دارید را به صورت بی‎سیم، بر روی تلویزیون، ویدئوپروژکتور و هر دستگاه با ورودی HDMI نیز ارسال نمایید. (دانگل HDMI چیست؟)

استاندارهای انتقال تصویر بی سیم یا Wireless Display

لازم به یادآوری است که استاندارهای انتقال تصویر بی سیم یا Wireless Display، شامل روش های مختلفی برای انتقال ویدئو، موزیک، تصویر و … به صورت بی سیم بر روی نمایشگر دوم می باشند که از جمله می توان از اساندارهای Airplay ، Miracast،WiD ، Chromecast ، EZCast ، Play To , DLNA , UPnP نام برد. (توضیحات بیشتر در خصوص استاداردهای انتقال بی سیم) . البته باید توجه داشت که هر دانگلی قابلیت پشتیبانی از` پروتکل های مختلف استریم بی سیم را ندارد.

ویدئو پروژکتورهای اپسون و استریم محتوا

به طور مثال، ویدئو پروژکتور سینمای خانگی اپسون ۲۱۰۰ می تواند با اتصال به دستگاه هایی مانند Apple TV, Roku, Chromcast , Amazon  Fire TV  فیلم های سینمایی و بازی ها را به صورت آنلاین پخش یا اصطلاحا استریم کند.

پشتیبانی از WiDi و Miracast در ویدئو پروژکتورهای اپسون
WiDi-and-Miracast-in-Epson-video-projectors

WiDi-and-Miracast-in-Epson-video-projectors

هم چنین تکنولوژی WiDi و Miracast در برخی از ویدئو پروژکتورهای اپسون، به شما این امکان را می دهد تا لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند خود را به پروژکتور بی سیم اپسون متصل کنید ومحتوای فول اچ دی از جمله فیلم ها، ویدئوها، عکس ها و موسیقی را بدون استفاده از کابلی، استریم یا میرور نمایید.

منابع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *