وبلاگ

تلویزیون یا ویدئو پروژکتور؟ کدام بهتر است؟

تلویزیون بهتر است یا پروژکتور؟

تلویزیون بهتر است یا پروژکتور

انتخاب بین تلویزیون و پروژکتور شاید یکی از سخت ترین انتخاب هایی باشد که در هنگام خرید یک نمایشگر جدید با آن مواجه می شوید. اینکه تلویزیون یا ویدئو پروژکتور بهتر است، بستگی به شرایط شما دارد.
به طور مثال برای انتخاب یک نمایشگر در اتاق نشیمن، پروژکتور بهتر است یا تلویزیون؟ تلویزیون و پروژکتور هر دو انتخاب خوبی برای یک نمایشگر جدید می باشند. اما شرایط اتاق نشیمن شما چطور است؟ فضای کافی برای نصب تلویزیون دارید؟ یا چه میزان نور وارد خانه می شود؟ در ادامه قصد داریم در شاخص های متفاوت این مساله را بررسی کنیم.

هزینه :

ویدئو پروژکتور ها از نظر هزینه نسبت به تلویزیون ها خیلی به صرفه تر می باشند. حداقل در مقایسه نسبت ابعاد تصویر و هزینه آن، ویدئو پروژکتور ها خیلی بهتر عمل می کنند. به طور مثال برای گرفتن 80 اینچ تصویر، از لحاظ هزینه در این دو گزینه تفاوت بسیاری می باشد. در تلویزیون ها، برای 80 اینچ تصویر حداقل باید هزینه ای حداقل 30 میلیون بپردازید، که همین مقدار تصویر یا بیشتر به میزان 120 اینچ تصویر را می توانید با یک پروژکتور با هزینه 5 میلیون تومان دریافت کنید!

تعمیرات :

در مورد تلویزیون ها باید گفته شود که عمر بیشتری نسبت به پروژکتور ها دارند. در ویدئو پروژکتور ها بعد از یک میزان استفاده به طور مثال 4000 ساعت، باید لامپ آن عوض شود که هزینه آن تقریبا از 600 هزار تومان به بالا می باشد. اما به طور مثال اگر بخواهیم 4000 ساعت را در نظر بگیریم. و به طور مثال روزی 3 ساعت استفاده کنیم، عمر لامپ ویدئو پروژکتور تقریبا 3 سال و 6 ماه می شود، که در این رابطه باید از ویدئو پروژکتور به خوبی مراقبت کنید و در محیط مناسب و به دور از گردو خاک استفاده کنید.

همچنین در هر 3 ماه می توانید یک بار فیلتر دستگاه را تمیز کنید تا عمر لامپ آن بالا برود. اما در تلویزیون ها اگر مشکلی به طور مثال در پنل LCD آن به وجود بیاید، مجبور هستید کل پنل آن را عوض کنید که هزینه بسیار بالایی دارد و در اکثر اوقات اصلا به صرفه نیست و عملا دیگر تلویزیون قابل استفاده نیست. شاید مهمترین مسئله ای را که باید در نظر بگیرید این است که کدام یک امکان آسیب رسیدگی بیشتری دارد؟ یقینا تلویزیون با یک ضربه به سمت صفحه نمایش آن می تواند برای همیشه آن را از کار بیاندازد. اما ویدئو پروژکتور ها که اغلب در سقف نصب می شوند و فقط تصویر آن بر روی دیوار یا پرده نمایش می افتد. امکان اسیب رسیدگی به آن خیلی کمتر می باشد. و ابعاد فیزیکی آن نیز خیلی کوچکتر از تلویزیون می باشد.

رزولوشن و کیفیت تصویر:

رزولوشن و کیفیت تصویر اولین شاخص مهم برای افرادی می باشد که می خواهند یک نمایشگر جدید بخرند. امروزه کیفیت 4K به عنوان یک استاندارد برای افراد زیادی می باشد.

اگر بخواهیم در این کیفیت پروژکتور و تلویزیون را مقایسه کنیم باید در ابعاد 60 اینچ به پایین و 60 اینچ به بالا مقایسه کرد. در ابعاد 60 اینچ به پایین تلویزیون از لحاظ هزینه بهتر عمل می کند. اما اگر قصد دارید ابعاد تصویر شما بیشتر از 60 اینچ باشد، در این حالت پروژکتور ها بسیار به صرفه خواهند بود. در ویدئو پروژکتور تا ابعاد 300 اینچ امکان افزایش ابعاد تصویر را دارید که با کیفیت 4K این سایز تصویر بسیار جذاب و با کیفیت خواهد بود.

حتی در موارد رزولوشن Full HD و کمتر اگر ابعاد تصویر بزرگ می خواهید قطعا پروژکتور بهترین انتخاب خواهد بود.

روشنایی:

روشنایی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تصاویری را که می خواهید مشاهده کنید تاریک می باشد. بنابراین برای تماشای تصاویر بهتر باید روشنایی محیط را به حداقل برسانید. اکثر پروژکتور ها برای نمایش تصاویر شارپ و با جزئیات بالا نیاز به یک اتاق تاریک دارند. به طور مثال یک اتاق جداگانه برای سینمای خانگی و غیره.

پروژکتور ها به دلیل نور بالای خورشید امکان رقابت با آن را در یک اتاق نشیمن که نور زیادی به داخل می تابد را ندارند. حداقل تا جایی که خرید آن به لحاظ هزینه به صرفه باشد.

اما در دست دیگر، تلویزیون ها توانایی نمایش روشنایی بیشتری را دارند و به دلیل تماشای مستقیم به سمت نمایشگر ال ای دی، دلیل آن می شود که تلویزیون ها توانایی بیشتری در مقابل پروژکتور ها دارند.

کنتراست:

پروژکتور ها توانایی تولید کنتراست خیلی بالایی را دارا می باشند. به طور مثال ویدئو پروژکتور Optoma UHD60 دارای کنتراست 1,000,000:1 می باشد. اما عملکرد کنتراست مکمل روشنایی نیز می باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر امکان حذف نور محیط را ندارید، به دلیل محو شدن تصویر پروژکتور، کنتراست به چشم نمی آید.

اما تلویزیون ها به دلیل مقابله بالا با نور محیط توانایی نمایش کنتراست را به صورت کامل دارند. همچنین در تلویزیون های OLED، به دلیل تکنولوژی آن، کنتراست خیلی بالایی را به نمایش می گذارند. بنابراین اگر نور محیط را کنترل کنید در پروژکتور ها کنتراست خیلی بالایی را دریافت می کنید و در تلویزیون ها عمدتا با هزینه خیلی بالاتر به دلیل تکنولوژی آن امکان مقابله با نور محیط را نیز دارا می باشید.

محیط:

ابعاد پروژکتور ها بسیار کوچک تر از تلویزیون ها می باشد. همچنین برای نمایش تصاویر با ابعاد بزرگ در تلویزیون از لحاظ فیزیکی نیز ابعاد تلویزیون بزرگتر می شود. اما در پروژکتور ها ابعاد فیزیکی حفظ می شود و فقط با جا به جا کردن پروژکتور و دور و نزدیک کردن آن از پرده نمایش می توانید تصاویر بزرگتری دریافت کنید.

به طور مثال در محیط های کوچک پروژکتور ها بسیار کارآمد تر عمل خواهند کرد. زیرا برای نمایش تصاویر بزرگتر فاصله از تلویزیون کم می باشد و به دلیل تماشای مستقیم آن چشم ها را اذیت می کند و در دراز مدت به چشم آسیب می رساند. اما در پروژکتور ها به دلیل اینکه تصاویر غیر مستقیم به چشم می رسد بسیار مفید تر خواهند بود.

کیفیت صدا:

همه ی تلویزیون ها و اکثر پروژکتور ها از بلند گو های داخلی بهره برده اند اما برای تجربه بهتر و تماشای فیلم به شما توصیه می شود که از یک سیستم صوتی مجزا استفاده کنید. که امکان اتصال به سیستم صوتی در ویدئو پروژکتور و تلویزیون امکان پذیر می باشد. اما در مقایسه کلی بلندگو های داخلی ویدئو پروژکتور ها ضعیف تر از تلویزیون ها عمل می کنند.

بنابراین کدام را بخریم بهتر است؟

با توجه به مقایسه ای که شد، اگر ابعاد تصویر برای شما مهم است پروژکتور بسیار به صرفه عمل می کند. همچنین اگر بتوانید نور محیط را کنترل کنید کیفیت تصویر و کنتراست بالایی را دریافت می کنید. اما اگر نور محیط را به هیچ عنوان نمی توانید کم کنید، بسته به بودجه شما می توانید با هزینه ی بیشتر یک ویدئو پروژکتور با روشنایی بیشتر خرید کنید یا تلویزیون با محدودیت ابعاد تصویر خریداری کنید.

2 نظر در “تلویزیون یا ویدئو پروژکتور؟ کدام بهتر است؟

  1. Ali sajjadi گفت:

    منبع

  2. علی سجادی گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *