وبلاگ

پدیده رنگین کمانی چیست؟

پدیده رنگین کمانی DLP

پدیده رنگین کمانی DLP

پدیده رنگین کمانی چیست؟ هیچ چیزی به اندازه فلش زدن رنگ های صفحه نمایش، نمی تواند مزاحم فیلم دیدن شما شود. این فلش های آنی رنگ های آبی، سبز، قرمز به نام اثر رنگین کمانی DLP معروف هستند.

همچنین به اسم تجزیه رنگ نیز شناخته می شوند. این اثر رنگین کمانی به عنوان نور های چشمک زن متوالی قابل مشاهده است. این اختلالات مخصوصا زمانی رخ می دهد که رنگ های روشن با پس زمینه تیره به نمایش گذاشته می شود. اگرچه همه افراد متوجه این اختلالات تصویر نمی شوند، ولی برای بعضی افراد که متوجه این اختلالات تصویر می شوند مضطرب کننده است.

دلیل رخ دادن پدیده رنگین کمانی DLP

این اثر رنگین کمانی در دامنه گسترده ای از پروژکتور های یک چیپ DLP احتمال دارد رخ دهد. این پدیده به این دلیل که این از یک چیپ برای تولید رنگ های پی در پی (قرمز، آبی و سبز) استفاده می کنند، رخ می دهد.

اگرچه این باز تولید رنگ ها در سرعتی رخ می دهد که برای چشم انسان قابل مشاهده نمی باشد، و به دلیل سرعت بالا به ما این اجازه را می دهد که تمامی رنگ های تولید شده را در یک تصویر ببینیم.

اثر رنگین کمانی DLP اغلب در پروژکتور های ارزان و قدیمی رخ می دهد که چرخه رنگ با سرعت کمی می چرخد. این اتفاق مخصوصا زمانی رخ می دهد که رنگ های روشن بر روی صفحه به نمایش در می آیند. رنگ سفید در صفحه نمایش از فلش زدن سه بخش چرخه رنگ که شامل رنگ آبی، سبز و قرمز می باشد، به وجود می آید. که در نتیجه باعث می شود اثر رنگین کمانی قابل مشاهده باشد.

در چه پروژکتور هایی اثر رنگین کمانی قابل مشاهده می باشد؟

تقریبا تمامی پروژکتور های DLP اثر رنگین کمانی را به نمایش می گذارند. اگرچه این اثر رنگین کمانی در پروژکتور های قدیمی که چرخه رنگ آن ها با سرعت پایین تری می چرخد قابل مشاهده می باشد، اما امروزه چرخه رنگ پروژکتور ها سرعت بالاتری دارند که باعث می شود این اثر رنگین کمانی با چشم انسان قابل مشاهده نباشد.

چه کسی این اثر رنگین کمانی را مشاهده می کند؟

عده کمی اثر رنگین کمانی را می بینند. که برای این عده این اثر مشکل زا است. راه حل برای این افراد خریدن یک پروژکتوری می باشد که حول این مشکل کار کند و عده دیگری نیز فقط در صورتی این اثر را می بینند که بر روی تصویر تمرکز کنند.

خوشبختانه عده زیادی این اثر رنگین کمانی را تجربه نمی کنند. البته وقتی به این موضوع توجه کنید، این مهم است که بدانید امکان دارد درصد کمی از افراد اطراف شما شامل خانواده و یا همکارانتان، این اثر رنگین کمانی را ببینند.

چگونه این اثر را کمتر متوجه بشویم؟

افرادی که فقط با تمرکز کردن به این موضوع متوجه این اثر رنگین کمانی می شوند، با تمرین می توانند از توجه خود به این موضوع کم کنند. در این حالت فقط در صورتی ممکن است متوجه این اثر شوند که سرشان را سریع تکان بدهند.

علاوه بر این، این موضوع زمانی بیشتر قابل مشاهده می باشد که یک شیء سفید بر روی یک پس زمینه سیاه به نمایش درآید.

راه حل چیست؟

برای افرادی که به این موضوع حساس هستند و به دنبال یک راه حل می گردنند. بهترین گزینه خرید یک پروژکتور DLP جدید می باشد که به لطف سرعت بالای آن در چرخش چرخه رنگ، احتمال دیده شدن این اثر را کمتر می کند. و یا خرید یک پروژکتور که از پنل 3LCD و یا LCoS استفاده می کند، می باشد. در این مدل ویدئو پروژکتور ها به دلیل عدم وجود چرخه رنگ، احتمال دیدن این اثر کاملا برطرف می شود.

منبع ویدئو: لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *